Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

5 snabba med illustratören Peter Bergting

TEXT Lamin Kivelä

För Peter Bergting fanns inget alternativ. Men karriären startade med ett stolpskott, för att sedan bli jobb för och med storheter som J.R.R Tolkien, Astrid Lindgren och Mike Mignola.

Annons
Peter Bergting
Peter Bergting, foto: Gabriel Liljevall.

Varför jobbar du som illustratör?

– Jag kan inget annat, jag har jobbat med det här sedan jag var 18 och är 50 nu. Jag har tydligen fallenhet för programmering så skulle kanske kunna plocka upp det igen, men har ingen större lust. Tecknandet är ett skrå där yrket blir som en identitet. Man identifierar sig med andra illustratörer och serietecknare. Det är inte längre ett jobb utan något man är. Och i backspegeln så har jag velat bli serietecknare sedan jag plockade upp en serietidning första gången. Att få jobba med min forna idol Mignola (Mike Mignola, serietecknaren som skapade Hellboy. Reds. anm.) och faktiskt ha gjort snart sju seriealbum tillsammans är en dröm som gått i uppfyllelse.

Kan du berätta om ditt första betalda uppdrag som illustratör och vad som skiljer vad du gjorde då, mot det du gör idag?

– Första jobbet var illustrationer till rollspelstidningen Sinkadus. Jag fick faktiskt inte betalt och som kompensation fick jag göra ett jobb till för att det första var ett riktigt stolpskott från min sida. Det skiljer sig egentligen inte mycket mot hur jag jobbar idag, verktygen har ändrats men jag är fortfarande i samma värld, även om jag inte jobbar lika mycket med rollspel längre.

Första jobbet, tusch på kopieringsmaskinspapper.
I början av karriären – Peter Bergtings första jobb, för rollspelstidningen Sinkadus. Tusch på kopieringsmaskinspapper.

När insåg du att du kunde börja leva på att illustrera?

– Det fanns inga alternativ. Jag hade en plan att lära mig programmera för att slippa få ett jobb utomhus om det inte skulle funka och gick en eftergymnasial utbildning med programmering som fokus. Men jag började rita professionellt såpass tidigt att jag missade hela resan med att gå konstskola och sånt.

Hur vet du när en illustration är färdig?

– Jag jobbar ju alltid mot en deadline så den är färdig när kunden behöver den. Förhoppningsvis är jag klar före det.

Hur ser en bra leverans ut från en illustratör?

– En bra leverans är färdig bild så nära deadline så att kunden hinner komma med sista synpunkter som faktiskt går att implementera. En bra leverans innebär alltid att vara lyhörd som illustratör och lämna sitt ego bakom sig.

Senare jobb, digital målning i Adobe Photoshop
Senare jobb av Peter Bergting – från den tyska versionen av illustratörens bok om drakar. Digital målning i Photoshop.

Vi är superglada att Peter Bergting är en av föreläsarna på CAP&Design Live, Bild och Illustration den 18 mars i Stockholm och kan inte låta bli en till, avslutande fråga.

Vem ska komma och lyssna på dig den 18 mars, och varför?

– Man ska lyssna på mig om man vill få en inblick i hur man jobbar professionellt, speciellt om man är intresserad av att jobba med bokomslag och mot USA som serietecknare. Hur man kan bli en bättre kreatör genom att identifiera sina inspirationskällor. Hur man kan använda tekniken för att blir mer effektiv med bättre arbetsflöde.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop