Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Amerikansk pappersskulptör i Stockholm

TEXT Camilla Buch

Jeff Nishinaka skapar skulpturer i bara papper och kartong. I dag är sista dagen att se hans utvalda verk i Antalis Showroom i Stockholm.

Annons
Jeff Nishinaka.

Tidigt tisdag morgon samlas pappersentusiaster i Antalis showroom för att titta på den nya utställningen. Jeff Nishinaka är dels i Sverige för att skapa installationer till Holmen-gruppens nya kontor, och dels för att ställa ut sina verk hos Antalis i samarbete med Iggesund.

Innan besökarna får titta närmare på hur Jeff tar fram sina verk får vi veta mer om de papper han arbetar med och varför vissa val passar bättre under vissa omständigheter.

– Om jag ska göra runda former och mindre skulpturer behöver jag ofta papper som är mer flexibelt än Iggesunds Invercote – men när jag till exempel skulle skapa en installation i Museum of modern arts fönster under jultid behövde jag en stadig kartong som är dimensionellt stabil. Då skulle jag göra isberg och istappar, stora platta ytor som skulle hålla formen, berättar Jeff Nishinaka i ett samtal med Staffan Sjöberg på Iggesund.

Jeff började sitt arbete med papper för hela 36 år sedan, när han i skolan fick en uppgift att ta fram en figur i papper. Sedan dess har det fortsatt – men det har inte alltid varit helt lätt.

– Det har varit en berg-och-dalbana, jag har ofta behövt gå den långa vägen, det var inte förrän några år sedan jag började jobba med större kunder.

Jeff berättar vidare att även om kunden oftast har väldigt specifika behov så är det alltid hans stil och specifika formspråk de vill ha i slutändan. När han får frågor om hans största och hans konstigaste installationer berättar han först om ett äppelträd han gjorde för ANA Hotel Tokyo 1991. Det var två våningar högt och omringades av pappersgräs.

– Det konstigaste jag gjort är nog en kvinnas urinblåsa. Jag har gjort en hel del jobb för läkemedelsföretag i USA, och när de behövde illustrera en urinblåsa ville de vara så icke-stötande som möjligt – då passade papper bra.

På frågan om han någonsin funderat på att trycka någonting på pappret han använder svarar han nej.

– Jag tycker om strukturen som finns på pappret – det försvinner lätt när man trycker färg ovanpå. Jag tycker att fokuset ska ligga på papprets yta.

Efter samtalet visar Jeff hur han arbetar med pappret för att göra sina verk mer tredimensionella. Han börjar med att visa ett löv han redan skurit ut, som han sen skårar en linje i och försiktigt böjer från båda håll. För att forma kanterna visar han att han använder olika storlekar på rundstavar och försiktigt rullar staven över papperet när det ligger på hans ben. Han visar också en liten version av de isberg som ställdes ut på Museum of modern art i New York, med en tjockare version av Invercote, med mer stabilitet och främst raka linjer.

Jeffs verk går att se hos Antalis fram till den 15 juni, eller på hans hemsida.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/amerikansk-pappersskulptor-staller-ut-i-stockholm/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/amerikansk-pappersskulptor-staller-ut-i-stockholm/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera