Den 26 april är det precis 100 år sedan 1500 svenska mjölkböner gick samman för att skapa kooperativet Arla.
Under födelsedagsåret kommer företaget att släppa jubileumsprodukter, inviga ett nytt mejeri, bjuda in till fler kosläpp samt öppna upp sina svenska mejerier för besök från allmänheten. Men innan allt detta tar de en titt bakåt.
”Arla har under sina 100 första verksamma år legat i framkant och hela tiden utvecklat sin förpackningsdesign för att kontinuerligt förenkla hantering och transport, samt för att förbättra både hållbarhet, smak och utseende. Man har även jobbat med olika designers genom åren, så som Ilon Wikland och Slas.” skriver Arla i ett pressmeddelande.
Arlas förpackningar har förändrats mycket de senaste 100 åren, och många former hade de haft innan Arla 1991 kallade in grafiske formgivaren Tom Hedqvist för en redesign av varumärket, och det var med Hedqvist som Arla-ränderna föddes.
”Arla gav Tom Hedqvist uppdraget att komma med ett förslag till grafisk formgivning av basförpackningarna. Under en intensiv helg över det hedqvistska köksbordet föddes den nya dekoren till mjölkpaketen, med hjälp av bland annat vitt omslagspapper, några pennstreck och en del spilld mjölk. Han gav inga ledtrådar till hur han hade tänkt eller varför just ränder. Men ränderna hade olika bredd beroende på mjölkens fetthalt. Standardmjölken hade breda ränder och lättmjölken smala.” skriver Arla.
Arla genom tiderna