Guldblick är ett av Guldäggets specialpriser och riktar sig specifikt åt art directors. Utmärkelsen togs fram 2017 med syftet att uppmuntra till högre kvalitet och större uppfinningsrikedom inom svensk kommunikationsformgivning. Guldblick är ämnat gå till kreatören bakom det mest imponerande formgivningsjobb som presenterats under det senaste året.
Nord DDBs Anton Bolin och Joel Ekstrand vann fjolårets Guldblick för byråns kampanj för Mcdonalds. Traditionsenligt landade därför uppdraget med att ta fram inbjudan till årets tävling hos dem, genom en speciellt framtagen film.
Årets Guldblicksinbjudan tar avstamp i art directorns vardag, om känslan av att se sin idé försöka slingra sig genom en djungel av kommunikationsmätnings-instrument och utvärderingsverktyg med fler variabler än man kan räkna till. Därför är Guldblick ett viktigt pris genom att enbart bedöma art direction som hantverk.
Anton Bolin berättar att idén till filmen var att just belysa den befriande känslan i att utmärkelsen fokuserar på art directorns jobb, till skillnad mot de många andra kommunikations-tävlingarna där uppdraget bedöms i sin helhet.
– Efter några öl på McLarens landade vi i att det vore lite kul att göra något utifrån tanken med vad Guldblick faktiskt bedömer. Eller snarare vad guldblick inte bedömer. Det är alltid lättare när man hittar en ”fiende”, säger han.
I filmen visas fyra livs levande art directors upp. Deras berättelser är fiktiva, men baserade på verkliga händelser.
Filmen rör vid ämnet kreativitet kontra kommersiellt, hur mycket av yrket som art director handlar om att kompromissa?
– Visst handlar det om att kompromissa ibland. Ju större ett projekt är desto fler ”tyckare” finns det. Ibland handlar det bara om tycke och smak, andra gånger om satta ramar som exempelvis guidelines som någon annan har tagit fram. Och andra gånger handlar det om att försöka stånga sig igenom lite tajtare ramar som dom som exemplifieras i inbjudan vi gjort, säger Joel Ekstrand.
Vinnaren utses av Guldblicksakademien som består av Tove Langseth som ständig sekreterare tillsammans med tidigare vinnare av priset. Guldblick delas ut i april på Guldäggsgalan, som arrangeras av Komm, och ansökan är gratis.
Deadline för inlämning till årets tävling är 17:e februari.
Bidragen skickas in digitalt i den form som bidraget har publicerats under 2022.
Klicka här för att komma direkt till sidan för inlämning. Lycka till!