När blommor blir till guld

TEXT 

Mette Rosencrantz

PUBLICERAD 

2022-09-26
Axel Bringel, Creative Director på BCW och Joel Hördegård, frilansande, står bakom den första svenska vinsten i Young Lions i Cannes på sju år. I Young Lions tävlar kreatörer som jobbar på byrå och är i åldersspannet 18 till 31 år. Alla tävlande ges samma brief, där de team med de bästa idéerna vinner.

I den svenska uttagstävlingen är briefen alltid från en välgörenhetsorganisation, och i år var det Majblomman som stod i fokus. 

– Det kändes stort och viktigt att göra något bra för en så fin organisation som Majblomman som dagligen arbetar för att bekämpa barnfattigdom. Något som verkligen stack ut i briefen var att de hade med anonymiserade bidragsansökningar som föräldrar skickat in, säger Joel.  

Han berättar att det till exempel var en mamma som ville köpa ett datorspel till sin son för det var det enda kompisarna pratade om på rasten. Det var vinterjackor, kläder och skolböcker. 

– Pengarna gick till så konkreta saker. Det var något vi ville ta fasta på genom att gestalta hur blomman förvandlas till just det konkreta, lägger han till.

Kategorin Film är ny för i år och infördes av Komm som arrangerar Young Lions Sverige tillsammans med tävlingens sponsor TV4. Filmen, som var det enda bidraget som visades under ceremonin, spelades in dagen innan deadline och klipptes dagen därpå. Axel berättar om hur processen såg ut;

– Vi var tidigt inne på att visa blommorna som de möjliggörare de är. Vi funderade på om vi kunde visa barn som betalde inträde med majblommor och barn som handlar med blommor i butiker. Sedan kom vi på att blommorna kunde förvandlas till en sak och då föll allt på plats.

– Vidare gällde det att få det kärnfullt och inspelningsbart på kort tid, eftersom vi bara hade en dag på oss att spela in och en dag att klippa på. Vi skalade av och skalade av tills vi hade en tydlig story. Sedan var Joel enormt kreativ på plats med ljus och vinklar för att få det så fint som möjligt.

Bidraget fick namnet ”När blommor blir till guld”. Juryns vinnarmotivering löd:

”Trots en imponerande hög nivå bland de tävlande var det inga större diskussioner i jurygruppen kring vilket bidrag som var årets vinnare. Utöver att göra en tydlig och berörande film med majblomman som huvudroll lyckades ni även ifrågasätta alla ledtider den här branschen kände till.”

Nedan är filmen för Majblomman och filmen för Global Citizen, ”Excuse me I’m saving the world”, som gav guld i den internationella tävlingen.

 


Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.