Projektet lades ner efter ett år när regissören försvann utan ett ord. Kvar fanns en obetald orkester med en handfull låtar utan sammanhang – det var då bandledaren Karl-Jonas Winqvist valde att återvinna projektet. Musiken som skapades skulle ges ut på skiva istället, under namnet Second Hand Orchestra.
Återvinningsidén fortsatte när designbyrån Bedow kopplades in.
– Vi har försökt omsätta ”second hand” till design i så stor utsträckning som möjligt. Logotypen består av återanvända logotyper, vi har gjort skivomslag av befintliga LP-omslag och vi har återanvänt t-shirts som vi har tryckt bandets logotyp över, säger Anders Bollman som är designer på Bedow.
Hur valde ni vilka bandnamn ni skulle använda till logotypens bokstäver?
– Vi ville använda oss av internationella artister och blanda kända logotyper som Kiss och Eminem med mindre kända band som Devo och Cramps. Det måste också finnas en karaktär i logotyperna, det vore ganska ointressant att ta ett helt okänt band eller en artist som har satt sin logotyp i en generisk sans-serif. Av någon anledning så var det mest hårdrock och hip-hop som hade en tydligare identitet. Det var också svårt att hitta kvinnliga artister med en karaktäristisk logotyp.
Finns det några frågor kring copyright när det kommer till att återanvända material på det här sättet?
– Schhh… Nej, skämt åsido så har vi svårt att se att någon skulle ta illa upp. Dels så är det en liten upplaga på endast trehundra skivor och dessutom är bokstäverna handtecknade vilket göra att de inte är helt identiska med originalen.