Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Förpackning
30380

Återvinning som designidé

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2015-10-30 | PUBLICERAD 2015-10-30

Second Hand Orchestra är en samling handplockade svenska musiker som samlades för att spela in musik för en internationell dokumentärserie – men det var inte så det slutade.

Annons

06

Till skivomslagen återanvände de gamla LP-omslag från andra artister.
Till skivomslagen återanvände de gamla LP-omslag från andra artister.

Projektet lades ner efter ett år när regissören försvann utan ett ord. Kvar fanns en obetald orkester med en handfull låtar utan sammanhang – det var då bandledaren Karl-Jonas Winqvist valde att återvinna projektet. Musiken som skapades skulle ges ut på skiva istället, under namnet Second Hand Orchestra.

Återvinningsidén fortsatte när designbyrån Bedow kopplades in.

– Vi har försökt omsätta ”second hand” till design i så stor utsträckning som möjligt. Logotypen består av återanvända logotyper, vi har gjort skivomslag av befintliga LP-omslag och vi har återanvänt t-shirts som vi har tryckt bandets logotyp över, säger Anders Bollman som är designer på Bedow.

Även t-shirts återvanns med bandets logotyp.
Även t-shirts återvanns med bandets logotyp.

Hur valde ni vilka bandnamn ni skulle använda till logotypens bokstäver?
– Vi ville använda oss av internationella artister och blanda kända logotyper som Kiss och Eminem med mindre kända band som Devo och Cramps. Det måste också finnas en karaktär i logotyperna, det vore ganska ointressant att ta ett helt okänt band eller en artist som har satt sin logotyp i en generisk sans-serif. Av någon anledning så var det mest hårdrock och hip-hop som hade en tydligare identitet. Det var också svårt att hitta kvinnliga artister med en karaktäristisk logotyp.

Finns det några frågor kring copyright när det kommer till att återanvända material på det här sättet?
– Schhh… Nej, skämt åsido så har vi svårt att se att någon skulle ta illa upp. Dels så är det en liten upplaga på endast trehundra skivor och dessutom är bokstäverna handtecknade vilket göra att de inte är helt identiska med originalen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop