Uppdragsgivare Hans Andersson Recycling.
Byrå Brand Club.
Målgrupp Små till medelstora kontor, framför allt i Stockholm och Göteborg.
Uppdrag
Hans Andersson Recycling är ett av Sveriges större återvinningsföretag. De arbetar bland annat med kontorsåtervinning – en marknad där de upplever ökad konkurrens. Brand Club fick därför i uppdrag att skapa ett undervarumärke av ett av företagets tjänster: Green Office. Tanken var att man skulle stärka företagets position på marknaden och lyfta att de sköter kontorsåtervinning från ax till limpa.
Mål
Uppdragets mål var att locka moderna kontor i innerstaden, som har hög medvetenhet när det kommer till hållbarhet, återvinning och arbetsmiljö, enligt byrån. Dessutom ville de positionera kontorsåtervinning som stilrent och modernt, och visa på tjänstens fördelar.
— Vi funderade på målgruppen; moderna kontor där de som arbetar ofta har koll på mode och inredning även utanför jobbet. Ofta gäller det business to business-företag som vet om vikten av att kontoret ser snyggt ut – både för kunder och medarbetare, säger Jonas Hedeback, strategisk projektledare hos Brand Club.
Det var också viktigt att uppmärksamma att kontorsåtervinning handlar om mer än kontorspapper, det täcker in flera sorters avfall – allt från trasiga skärmar och möbler till skrivarpatroner och lysrör.
Arbetsgång
— Vi började med att göra research kring branschen och målgrupperna. Vi tittade på hur innerstadskontor ser ut och gjorde en konkurrensanalys, säger Jonas Hedeback och fortsätter:
— Vi insåg att vi inte behöver informera om nyttan med återvinning – det är något man tar för givet i dag. Det kunde därför bli sekundärt till formen.
Istället landade de i medvetenhet – papperstranan som används som logotyp för tjänsten ska symbolisera något nytt som kommer från något gammalt. De visste också tidigt att de ville hålla kvar i företagets färger.
Symbolerna för de olika typerna av avfall gjordes från början för hand med en sprayburk, men skapades med 3D-illustrationer i slutändan.
— Det var viktigt med mock-ups tidigt i processen för att ge kunden en bild av vad vi tänkt oss. Att exemplifiera, inte bara prata om abstrakta moodbilder från andra branscher som mode och inredning, säger Joakim Blomquist, creative director. [fakta id=”39410″]
Resultat
— Ett resultat är att Green Office syns tydligt på stan – vi använde företagets drygt 50 lastbilar som annonsplats, vilket gett tydlig effekt, säger Jonas Hedeback.
Han menar att det dessutom märktes på chaufförerna.
— De är ju en viktig del av verksamheten. De är tjänsten, och det är kul att de känner sig stolta när de kör omkring, det blir någonting mer då, avslutar Jonas Hedeback.