Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

SKB-icons_02 SKB-icons_03 SKB-icons_04 SKB-icons_05 SKB-skyltar_01 SKB-skyltar_02

Illustration
38971

Avkodade ikoner hos SKB

TEXT Camilla Buch

Designstudion Transfer Studio har arbetat med att skapa ikoner för SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening. Vi pratade med studions ena creative director, Valeria Hedman, om uppdraget och hur man arbetar med ikoner.

Vad var uppdraget?
– SKB är en kooperativ bostadsförening där de boende påverkar livsmiljön i sina egna bostadsområden. Vi fick i uppdrag att leverera en skräddarsydd samling ikoner till deras nya och förbättrade hemsida, där boende kan välja en rad funktioner och tjänster för sina hem.

– Den ikonografiska stil vi utvecklade för webben var så uppskattad att den sedan också integrerades i företagets grafiska identitet och tillämpas just nu på alla typer av varumärkesbärare såsom tjänstebilsflottan, skyltar och informationsplattor i de olika bostadsområdena. Där det förut endast fanns text, finns det nu i många fall istället bara en ikon eller en kompletterande ikon. Den inkluderande tonaliteten i våra ikoner blev ju också en viktig markör och ett varumärkesbyggande element.

Vilka utmaningar såg ni?
– Något vi jobbade med specifikt var att avkoda ikonerna från kön och andra stereotypa föreställningar. Det är tyvärr väldigt vanligt att när en väljer att förenkla så hamnar en i unkna stereotyper, en föreställning som vi gärna är med och förändrar. Framförallt när vi nu även tar fram ikoner för de olika yrkeskategorierna som sedan går på tjänstebilarna är detta en viktig markör för en inkluderande tonalitet. En driftstekniker eller fastighetsskötare har ju inget genus och det var viktigt att visa, ansåg vi.

Vad är viktigt att tänka på när man skapar ikoner?
– Förutom att förmedla varumärkets personlighet genom färg och stil, måste ikoner först och främst kommunicera mening i ett grafiskt användargränssnitt. Ikoner är en visuell representation av ett objekt, handling, eller idé. Om objektet, handlingen, eller idén inte är omedelbart tydlig, reduceras ikonen till ögongodis – förvirrande, frustrerande, ögongodis – och visuellt brus som hindrar människor från att slutföra en uppgift.

– När en skapar ikoner är det därför viktigt att en förhåller sig till vilka sammanhang de ska vistas i samt i vilka format de ska vara. På webben används ikoner oftast för att till exempel ersätta text och då är det extra viktigt med tydlighet och skalbarhet. Vi brukar tänka på hur mycket en kan ta bort och fortfarande förmedla mening. En har ju hört att ikoner ska vara “internationella” och alltså inte behöva översättas till andra språk men det ser vi som problematiskt – självklart måste vi som formgivare ta hänsyn till den kulturella kontext ikonen befinner sig i. Det ger ju oss också makten att förändra normer genom vårt arbete.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop