Bas och Ikea Food i samarbete

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-11-29
Design- och varumärkesbyrån Bas har genomfört ett strategiskt arbete som inkluderar samtliga förpackningar i Ikeas matsortiment. Resultatet är ett koncept som bygger på svensk matkultur och svenska fenomen.
20161031_bas_patar_0574
Munsbit.

Två nya serier sprungna ur samarbetet har redan lanserats: Påtår (kaffe) samt Munsbit (nötter och bär). Snart ska även Allemansrätten och Sjörapport finnas ute i handeln.

– Vi har gjort en lekfull och nytänkande kombination av design och storytelling som ska bidra till nyfikenhet kring produkterna. Det blir en tydlig koppling till mat och dess sammanhang, med glimten i ögat, säger Marie Wollbeck, creative director på Bas.

Arbetsgrupp Bas
Kundansvarig: Annika Rabe
Creative director: Marie Wollbeck
Operativ projektledare: Petra Blanking
Senior art director: Martin Gylje
Art director: Erik Dolk
Grafisk designer: Linn Svensson

20161031_bas_patar_0280
Påtår.