Nio svenska vinnare i Pentawards

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2016-09-27

 | 

PUBLICERAD 

2016-09-27
Nio svenska bidrag fick pris i årets upplaga av den internationella – och tioårsjubilerande – förpackningstävlingen.

Nine tog hem ett guld i konceptkategorin för Hinoki, samt ett brons i samma kategori för Billerudkorsnäs – Mothers dilemma. Brand Union Stockholm vann ett silver för sitt arbete med The Absolut Company, ID Kommunikation tilldelades samma valör för Lindahls Rent smör och även Identity Works kammade hem ett silver för Vain Sthlm.

Brons tilldelades Pond Innovation & Design, för sitt arbete med The Absolut Company och Pernod Richard, samt Neumeister Strategic Design för Mariestads Limited Edition. Amore Brand Identity Studios tog hem två brons för Finax Urkraft respektive Libero Touch.

Pentawards högsta valör, diamant, gick i år till den Londonbaserade byrån Jones Knowles Ritchie för Domino’s pizzas nya kartonger.

Guld, concept. Nine, Hinoki.
Guld, concept. Nine, Hinoki.
Silver, beverages. Brand Union Stockholm, The Absolut Company.
Silver, beverages. Brand Union Stockholm, The Absolut Company.
Silver, food. ID Kommunikation, Lindahls – Rent smör.
Silver, food. ID Kommunikation, Lindahls – Rent smör.
Silver, other. Identity Works, Vain STHLM – Originals.
Silver, other. Identity Works, Vain STHLM – Originals.
Brons, beverages. Pond Innovation & Design, The Absolut Company/Pernod Richard.
Brons, beverages. Pond Innovation & Design, The Absolut Company/Pernod Richard.
Brons, beverages. Neumeister Strategic Design, Mariestads Limited Edition.
Brons, beverages. Neumeister Strategic Design, Mariestads Limited Edition.
Brons, concept. Nine, Billerudkorsnäs – Mothers dilemma.
Brons, concept. Nine, Billerudkorsnäs – Mothers dilemma.
Brons, food. Amore Brand Identity Studios, Finax – Urkraft.
Brons, food. Amore Brand Identity Studios, Finax – Urkraft.
Brons, food. Amore Brand Identity Studio, Libero – Touch.
Brons, food. Amore Brand Identity Studio, Libero – Touch.