Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Annons

Blått te i tät förpackning

TEXT Camilla Buch

Det nya te-varumärket Zenmaia fokuserar på hållbara lösningar inspirerade av tekniker från Kina.

Zenmaia startades av Anna Moroz, som vill få fler att dricka te och göra medvetna, hållbara val. Först ut på marknaden är Blue tea – ett löste som bryggs utan te-sil eller te-påse direkt i koppen – flera gånger om.

— Tanken är att man dricker te på samma te-blad hela dagen och det gör en blir pigg på morgonen och avkopplad på kvällen, berättar Anna.

Produkterna är formgivna i samarbete Asia Pietrzyk, där Asia har gjort symbolerna och föreslagit typografin och Anna jobbat med utformningen av förpackningen, färgval (som återspeglas i smakerna) och produktens värderingar.

— Vi var chockade när vi handlade i te-butiken och frågade efter miljömedvetna, hållbara teer bara för att öppna dessa och mötas av plast. Något varumärke hade till och med en trä-inspirerad förpackning som var helt iklädd i plast utanpå samt förslöt teet inuti i en plastpåse, berättar Anna och fortsätter:

— Vi visste att teer inte behöver förvaras i plast. Kineserna har ju förvarat högkvalitativt te i cirka 4000 år så vi bestämde oss för att vi skulle visa att det visst går att undvika plast i te-förpackningar. Vi inspirerades av gamla kinesiska traditioner och tog fram en rund ask, delvis i kartong, delvis i metall och jobbade fram tillsammans med kinesiska te-förpackningsexperter för att hitta en lufttät ask till våra teer utan att använda plast.

Resultatet blev en rund ask i kartong, med ett lock i metall som är ganska trögt att öppna (för att det är lufttätt) designad i glada färger med symboler som kombinerar uttryck från det kinesiska te-arvet men med nordiska värderingar.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop