Blått te i tät förpackning

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2019-08-28

 | 

PUBLICERAD 

2019-08-28
Det nya te-varumärket Zenmaia fokuserar på hållbara lösningar inspirerade av tekniker från Kina.

Zenmaia startades av Anna Moroz, som vill få fler att dricka te och göra medvetna, hållbara val. Först ut på marknaden är Blue tea – ett löste som bryggs utan te-sil eller te-påse direkt i koppen – flera gånger om.

— Tanken är att man dricker te på samma te-blad hela dagen och det gör en blir pigg på morgonen och avkopplad på kvällen, berättar Anna.

Produkterna är formgivna i samarbete Asia Pietrzyk, där Asia har gjort symbolerna och föreslagit typografin och Anna jobbat med utformningen av förpackningen, färgval (som återspeglas i smakerna) och produktens värderingar.

— Vi var chockade när vi handlade i te-butiken och frågade efter miljömedvetna, hållbara teer bara för att öppna dessa och mötas av plast. Något varumärke hade till och med en trä-inspirerad förpackning som var helt iklädd i plast utanpå samt förslöt teet inuti i en plastpåse, berättar Anna och fortsätter:

— Vi visste att teer inte behöver förvaras i plast. Kineserna har ju förvarat högkvalitativt te i cirka 4000 år så vi bestämde oss för att vi skulle visa att det visst går att undvika plast i te-förpackningar. Vi inspirerades av gamla kinesiska traditioner och tog fram en rund ask, delvis i kartong, delvis i metall och jobbade fram tillsammans med kinesiska te-förpackningsexperter för att hitta en lufttät ask till våra teer utan att använda plast.

Resultatet blev en rund ask i kartong, med ett lock i metall som är ganska trögt att öppna (för att det är lufttätt) designad i glada färger med symboler som kombinerar uttryck från det kinesiska te-arvet men med nordiska värderingar.