Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Brygga mellan dåtid och framtid hos Bilia

TEXT Camilla Buch

En av Europas största bilkedjor får ny varumärkesplattform, samtidigt som moderbolaget får nu visuell identitet och logotyp.

Annons

Det är varumärkesbyrån Start Communication som tagit fram de nya uttrycken för Bilias koncern. Uppdraget var att ta fram en gemensam plattform som beskriver Bilias vision, uppdrag, värdegrund och kundlöfte, och som ska genomsyra Bilias alla olika verksamheter.

— Bilia har växt i snabb takt, inte minst genom olika förvärv. Den höga expansionstakten och de utmaningar som hela branschen står inför gjorde att Bilia ville ta en tydligare position på marknaden. Tillsammans har vi nu tagit fram en koncernövergripande varumärkesplattform i syfte att skapa ”ett Bilia”, oberoende av återförsäljare, land och kanal, säger Viktor Ekelund, art director på Start Communication.

Den nya identiteten ska i ett första skede nyttjas på en övergripande koncernnivå, men successivt appliceras på fler områden inom koncernen. Formen för den nya logotypen är inspirerad av den tidigare logotypen. Det ska, enligt byrån, skapa en brygga mellan dåtid och framtid. I implementeringen av varumärkesplattformen har medarbetarna blivit inbjudna till personliga möten.

— Medarbetare på alla nivåer i organisationen och på olika geografiska marknader har bjudits in till workshops för att få personliga genomgångar av plattformen. Varumärket byggs därmed inifrån och det är viktigt att alla medarbetare inser nyttan av gemensamma värderingar och ett gemensamt mål, säger Viktor Ekelund.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop