Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

BVD bakom Provivas nylansering

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2021-06-07 | PUBLICERAD 2021-06-04

Proviva gör sin största rebranding på 27 år. Bakom den nya visuella identiteten och förpackningsdesignen står byrån BVD. Vi har pratat med creative director Carin Blidholm Svensson för att få inblick i projektet.

Annons

När fruktdrycksproducenten Proviva stod inför en nylansering valde de att vända sig till BVD – strategi- och designbyrån som tidigare tagit fram förpackningar åt bland annat Ikea, Coca cola och Mcdonalds.    

Carin Blidholm Svensson, creative director på BVD. Foto: Selfie.
Carin Blidholm Svensson, creative director på BVD. Foto: Selfie.

– Mycket händer på tetran även i den nya designen, men vi tycker ändå att vi har hittat ett designsystem som funkar och som hanterar alla designelementen på ett oordnat ordnat sätt, säger Carin Blidholm Svensson, en av grundarna av BVD.

Samarbetet mellan Proviva och BVD började initialt med en mindre lansering av en ny produktfamilj. Sedan jobbade BVD fram en strategi och design för hela det befintliga sortimentet, med ett spann över omkring 25 produkter. 

Carin Blidholm Svensson berättar att briefen de fick från Proviva fokuserade mycket på att addera mer personlighet till varumärket. Men kanske allra främst om att fånga upp en yngre målgrupp.

Hon berättar att Provivas kundkrets tidigare till största del bestått av äldre personer, där många hängt med sedan 90-talet.

– Nu ville Proviva nå en ny, hälsomedveten målgrupp på 35 plus, säger hon. Förpackningen skulle andas charm, kvalitet och hälsa. Utmaningen med designen var att få en fruktdryck med bakterier att se ut att smaka gott. 

– Vi ville gärna lyfta fram det som gör Proviva unikt,  att ge våra välkända funktionella egenskaper en charm, att uppdatera utseendet med yngre målgrupp i sikte och att rusta identiteten för framtidens kommunikation och innovation. Vi valde ett modigt och nyskapande spår framför en försiktig uppdatering och är väldigt nöjda med resultatet; vi ser stort potential i de nya designelementen, de kan leva vidare även bortom förpackningsdesignen, säger Desi Berggren, varumärkesansvarig för Proviva.

För att lyckas med detta tittade BVD på hur man kunde förändra de intensiva, onaturliga och starka färgerna på de dåvarande förpackningarna.

– ”Fruktbombningen” skulle bort. Vi ville inte heller att frukt- och bärfotografierna skulle se för perfekta ut, utan istället lyfta det naturliga.

Med detta kom valet av färgskala in tidigt i processen. Bakgrundsfärgerna skulle göras mjukare och mildare, varför BVD laborerade med en stor mängd olika varianter.

– Så fort man jobbar med nyanser av pastell så hamnar man i yoghurthyllan – juicekategorin jobbar ofta med en mycket starkare färgskala. Här tog vi ett gemensamt beslut att bryta den koden; vi står i juicehyllan, bredvid andra juicer och drycker, så vi tror att kunderna kommer lära sig att en juice inte behöver skrika sig hes i hyllan.

Har strategin fått styra formen helt, eller har det också gått åt andra hållet – att formen fått påverka strategin? Och i sådana fall hur?

– Strategin har i detta fall absolut styrt formen, skulle jag säga.

Proviva har sen flera år tillbaka använt grön som sin primära färg. Nu togs istället en färgpalett om fem huvudfärger fram, tillsammans med flera accentfärger, som alla representerar varsin produktfamilj.

Detta tillsammans med de olika frukt-logotyperna ska bidra till att göra det lättare för kunden att särskilja produkterna. 

Ett annat steg i att attrahera den nya, yngre målgruppen var att ta fram emojis åt Proviva. Promojis, som de kallas är Provivas egna uppsättning emojis med frukt- och bärtema. Samt ikoner för bland annat bakterier, energi och harmoni.

– De adderar det där lite knäppa, lekfulla, handgjorda och spontana. De är alla målade med samma penseldrag som återfinns i logotyperna, splasharna, ikonerna och fruktillustrationerna.

Hon berättar att man med förpackningsdesignen ville förmedla tydlighet och charm. Stor vikt las också på enkelheten, något som har en central roll i BVD:s arbetsmetodik över lag.

– ”Simplify to clarify” är alltid vår metod och filosofi. Därför har det varit en lång kamp att försöka kombinera det med allt som ”måste” vara med på förpackningen. 

Detta ur både en kommunikativ synvinkel och vad regelverket krävde, säger hon och lägger till;

– Vi bröt helt enkelt ned alla olika beståndsdelar av förpackningen och granskade dem en efter en. Vissa delar kunde vi ta bort, andra tillkom och många designades om helt.

BVD har även ritat om logotypen, då den tidigare inte adderade något till varumärket.

–Vi upptäckte att ingen fattade vad den egentligen stod för och skulle förmedla. Den nya logotypen är enklare men också mer flexibel.

Provivas nya logotyp, från skiss till färdig. Illustration: Nick Green.
Provivas nya logotyp, från skiss till färdig. Illustration: Nick Greening.
Provivas nya typografi. Illustration: Nick Green.
Provivas nya typografi. Illustration: Nick Greening.
Proviva utomhus. Foto: Roland Persson.
Bild: Skiss.
Provivas nya manér. Illustration: Nick Green.
Provivas nya manér. Illustration: Nick Greening.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop