Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

CAP&Design i samarbete med The Social Few

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2018-04-19 | PUBLICERAD 2018-04-18

I dag startar vi på CAP&Design samarbetet med diversity management-nätverket The Social Few.

Annons

Samarbetet har som mål att bidra med insikter om hur man kan åstadkomma inkludering visuellt. Medlemmar från The Social Few kommer att bidra med innehåll till både den fysiska och digitala versionen av CAP&Design. Fokus kommer att lyftas på kreativa processer och hur branschen kan skapa grafiskt och visuellt innehåll med verklighetstrogen representation och inkludering ur normkreativt perspektiv.

– I och med samarbetet med The Social Few får vi chansen att inte bara ta del av men också dela med oss av den värdefulla kunskap de besitter inom nätverket. Inkludering i relation till grafisk design och kommunikation är minst sagt viktigt för oss i vårt dagliga arbete och i vårt samtal med branschen, säger Camilla Buch, chefredaktör på CAP&Design.

The Social Few kommer hos CAP&Design lyfta de viktiga frågorna kring jämställdhet, inkludering, representation och mångfald, i en designkontext. Deras kunskap om vilken betydelse inkluderande och normkreativ kommunikation, inte minst visuellt, kan ha ligger i CAP&Designs, och branschens, intresse att sprida.

– Samarbetet mellan CAP&Design och The Social Few är i dag viktigare än någonsin. Visuell design och kommunikation är en form av konst och konst ska aldrig kännas exkluderande. Detta är viktigt för inte minst avsändaren, då man riskerar att avgränsa sig från en stor del av mottagarna om man inte man lär sig att jobba med inkluderande visuell kommunikation, säger Nisrit Ghebil, kreatör och skribent på The Social Few.

Design- och reklambyråer upplever enligt The Social Few utmaningar med att både attrahera talang med perspektiv som inte tillhör dagens homogena samt hjälpa sina uppdragsgivare tala till en bredare målgrupp, målgrupper med mångfald av perspektiv. Representation i reklam leder till mångfald av perspektiv bland både bara konsumenter utan även bland potentiella kollegor. Det leder i sin tur till en högre innovationstakt på företaget.

– Inkluderande och normkreativ kommunikation har alltid varit viktigt. Det är däremot inte först de senaste två åren vi sett att intresset för inkludering inom kommunikation blivit stort. Och det är vi som har drivit frågan längre än de senaste två åren glada för. Vi är här för att skapa och ge liv åt normer och värderingar som förenar och inkluderar. Inte minst via visuell kommunikation. Vi valde CAP&Design som partner då vi vet att de delar våra värderingar och och är ledande inom just visuell kommunikation, säger Suzan Hourieh, grundare av The Social Few.

– Vi är väldigt glada att The Social Few finns. Vi är glada att även The Social Few tror på CAP&Design och vill använda oss som en kanal i förhållande till marknaden, säger Peter Ollén, publisher på CAP&Designs förlag AGI Publishing House.

Nisrit Ghebil och Hanna Nordenö, The Social Few. Foto Nisrit: Kristofer Persson
Alexandra Lahdo, creative director The Social Few och Camilla Buch, chefredaktör CAP&Design. Foto: Kristofer Persson
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop