Coca-Cola hyllar framtiden genom ny smak

TEXT 

Mette Rosencrantz

ÄNDRAD 

2023-09-29

 | 

PUBLICERAD 

2023-09-29
Med Coca-Cola 3000 lägger Coca-Cola till ännu en smak i sin Creations-portfolio. Genom ett samarbete med Londonstudion Forpeople har den visuella identiteten utvecklats genom både mänsklig- och artificiell intelligens. 3000 är en kreativ tolkning av hur en Coca-Cola kan komma att smaka år 3000 och är ett resultat av data som samlats in från hela världen.

Coca-Cola Creations är Coca-Colas senaste koncept som syftar till att ta fram nya oväntade smaker genom kreativa samarbeten. Premiären för Creations var smaken ”Starlight” som förra året gick att köpa i bland annat USA och Norge. Det dröjde dock till i år innan konceptet nådde den svenska marknaden – då med smaken “Movement” som var ett samarbete med artisten Rosalía i vintras. Burken hon designade bestod av handritade illustrationer i klotterstil på en svart-rosa bakgrund.

Nu är den nya smaken här – Coca-Cola 3000. Till skillnad från de tidigare burkarna i Creations-serien finns det ingen specifik formgivare bakom. I både smak- och designprocessen har Coca-Cola istället kombinerat mänsklig- och artificiell intelligens. Nyckelteman och stilistiska preferenser som representerar en futuristisk värld matades in i en bildgenerator för AI för att sedan sammanställa en moodboard som vidare inspirerade och gav visuella detaljer till designen. 

Coca-Cola Creations är en plattform för innovation inom både produkter och upplevelser. Inspirationen bakom designen kommer från idén om hur framtiden skulle kunna se ut, kännas och smaka, säger Nermin Mohamad Ali, kommunikationschef på The Coca-Cola Company Sverige, till CAP&Design. 

Läs också: 219 illustratörer i gigantiskt vikgubbe-projekt

För att skapa den futuristiska känslan har designen fått en silvrig bas som ackompanjeras av en färgpaljett av cyan, magenta och violett. Det klassiska typsnittet Spencerian Script, som ritades av typografen Platt Rogers Spencer 1864, har transformerats till ett prickigt kluster i matrix-stil som smälter samman för att representera kontakten mellan människan och vår framtida planet.

– Tanken är att burken ska kommunicera en optimistisk syn på morgondagen, som med hjälp av innovativ teknologi för människor samman på ett nytt sätt. Vi ville visa på konceptet med kontakten och sambandet mellan människan och AI för att inspirera till möjliga framtidsvisioner, säger Nermin Mohamad Ali.

Men AI kopplingen tar inte slut där. Som en del i kommunikationen har Coca-Cola tagit fram ett AI-verktyg som man når genom att skanna burken i deras Creations Hub. Genom en specialutvecklad AI-lins kan användaren skapa futuristiska bilder av sin omgivning – bilder Coca-Cola hoppas på ska delas på sociala medier för att på så vis få en sammanställd kreativ tolkning av hur olika platser i världen kan se ut om 977 år.

Artisten Rosalía med sin egendesignade burk ”Movement”.

Alla bilder: Coca-Cola Company,