De är Sveriges unga lejon

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2016-04-28

 | 

PUBLICERAD 

2016-04-28
Tillsammans med Dagens Media och Getty Images har Komm presenterat de team av kreatörer som vunnit Young Lions i Sverige och alltså kommer att representera Sverige i Young Lions i Cannes, tävlingen för kreatörer mellan 18-30 som jobbar på byrå.

 

845e2580bb6d2d35_org_

 

Årets jury bestod av Calle Sjönell som är chief creative officer på MullenLowe Brindfors, Catrin Vagnemark som är creative director på BVD och Karin Schollin, som är partner och key account manager på Prime.

I kategorin design var det Tobias Rehnvall och Ida Sjöstrand från Silver som vann med deras grafiska identitet för Fältbiologerna, med följande motivering:

”En stark idé som visar hur Fältbiologerna fokuserar och ringar in viktiga detaljer i vår natur samtidigt som de zoomar ut i ett större perspektiv och blickar ut mot framtiden och världen. Identiteten är funktionell, dynamisk och lekfull och fångar verksamheten och dess värderingar. Hantverket är väl utfört med fina detaljer i typografi och symboler. Tydlig redovisning av hur identiteten uppträder i olika media skapar förtroende för detta designförslag. En stor eloge till ett välförtjänt 1:a pris!”

Här är vinnarna i Cyber och PR:

Cyber

Fanny Svensson och Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Bidrag: @klimatet – Naturens röst i miljödebatten
Motivering: Det här teamet är riktigt värdiga vinnare i kategori Cyber. Inte nog med att idén är smart, vi låter klimatet prata själv till oss via sociala medier. Men det svåra är att hitta en kontext där vi bryr oss om klimatet. Genvägen genom Sveriges största besatthet, vädret, är genial. Svenskarna pratar och tänker på vädret hela året runt på dygnets alla timmar. Dessutom så var tonen klockren, lite retsam men med stort allvar bakom. Vi känner oss trygga att Fanny Svensson och Alexander Rehnby från Saatchi Saatchi kommer representera med sin bevisade skicklighet i idéhöjd och hantverk.

PR
Johanna Johansson och Erik Ström, Round and Round
Bidrag: Märkt för livet
Motivering: Vinnaren av årets Young Lions Pr-kategori har skapat en kampanj där Fältbiologerna inte bara blir avsändare för en tillfällig PR-kampanj utan för en livslång berättelse. En kampanj där fältbiologerna flyttar in runt köksbordet, in i simhallen eller in på gymmet genom den enskilde ambassadörens ställningstagande. Genom att våga utmana briefen och fokusera på en kärnfråga har man tagit fram en kampanj där lösningen (bläck till tatueringar) är skapat av problemet (beslagtagna tjuvjägarvapen). Kampanjen är smart och snygg, men framförallt är potentialen i kampanjen stor. Berättelserna i denna kampanj är otaliga. Och vi tror att ni att ni har minst lika stor potential i Cannes.