Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

De kommunicerar med kläder

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2019-02-25 | PUBLICERAD 2019-02-25

Den ideella organisationen Open Act skapar klädkollektion för att nå ut med kommunikationen.

Annons

Open Act grundades våren 2018 av kommunikatörer och är en ideell organisation som granskar det politiska samtalet och hur det påverkar samhället. Nu har de släppt kollektionen Mind Your Words som ska nå ut med budskapet att ord spelar roll.

I början av februari släppte organisationen en rapport kring partiledares retorik, som visat att en förskjutning mot det negativa i hur utrikesfödda beskrivs i partiledardebatter. Den rapporten ligger till grund för den nya kollektionen.

– För ord spelar roll. De senaste åren har vi sett tydliga exempel på hur politikers retorik formar allmänhetens uppfattning av olika grupper. Studier visar samband mellan den negativa retoriska inramningen av olika grupper i Trumps presidentkampanj och hur exempelvis hatbrott har ökat mot dessa grupper. Liknande mönster har identifierats i Storbritannien i samband med Brexit, säger Maria Fabricius, en av grundarna till Open Act.

Hon menar att grafiska formgivare och kommunikatörer har stor möjlighet att förändra det samhälleliga landskapet.

– Vi som kommunikatörer och formgivare har en makt att kunna nå ut med frågor i samhället, och jag tror att det är viktigt att vi tar det ansvaret. Grafisk design är ett verktyg för att påverka, och vi som har förmågan att behärska det får automatiskt en sorts makt och behöver tänka på hur den används.

Marias förhoppning med kollektionen är att nå ut med organisationens budskap på en bredare front. Där blir plagget ytterligare en kommunikationskanal där bärare kan uppmana makthavare att tänka på sina ord.

– Tanken med Open Act är ju att ta vara på kommunikationsbranschens spetskompetens för att kunna påverka på ett positivt sätt, avslutar hon.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop