Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

De skapar identitet med bokstäver

TEXT Camilla Buch

Storytel har ny visuell identitet skapad tillsammans med B-Reel, byggd på intervjuer.

Annons

Storytels vision är ”en mer kreativ och empatisk värld där fantastiska berättelser är tillgängliga och kan avnjutas av alla, överallt och alltid”. Identiteten skapades tillsammans med B-reel utifrån denna vision, men inspirerades också av Storytels företagskultur.

– Arbetet med vår nya identitet bygger på ett stort antal intervjuer av anställda på Storytel. Gemensamt för alla var kärleken till berättelserna, det är verkligen stories i centrum här hela dagarna, och glädjen i att kunna erbjuda en kvalitativ lyssnarupplevelse. Detta har vi tagit fasta på både genom att utgå från berättelsernas minsta beståndsdel – bokstäverna, och ge dem fritt spelrum i en värld präglad av varma färger och mycket rörelse, säger Cecilia Kroon, global marknadschef på Storytel.

Signaturfärgen är fortfarande orange, men den ackompanjeras med ny palett, nya typsnitt och ett nytt bildspråk.

– Vi har försökt visualisera Storytels positiva energi på ett sätt som vi hoppas är både iögonfallande och särskiljande. Berättelser kan locka till skratt, de kan få håren att resa sig på våra armar och de kan, bokstavligt talat, förändra våra liv. Det har varit otroligt inspirerande att jobba med och vi är väldigt stolta över resultatet, säger Alexander Gårdenberg, design director på B-Reel.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop