Storytels vision är ”en mer kreativ och empatisk värld där fantastiska berättelser är tillgängliga och kan avnjutas av alla, överallt och alltid”. Identiteten skapades tillsammans med B-reel utifrån denna vision, men inspirerades också av Storytels företagskultur.
– Arbetet med vår nya identitet bygger på ett stort antal intervjuer av anställda på Storytel. Gemensamt för alla var kärleken till berättelserna, det är verkligen stories i centrum här hela dagarna, och glädjen i att kunna erbjuda en kvalitativ lyssnarupplevelse. Detta har vi tagit fasta på både genom att utgå från berättelsernas minsta beståndsdel – bokstäverna, och ge dem fritt spelrum i en värld präglad av varma färger och mycket rörelse, säger Cecilia Kroon, global marknadschef på Storytel.
Signaturfärgen är fortfarande orange, men den ackompanjeras med ny palett, nya typsnitt och ett nytt bildspråk.
– Vi har försökt visualisera Storytels positiva energi på ett sätt som vi hoppas är både iögonfallande och särskiljande. Berättelser kan locka till skratt, de kan få håren att resa sig på våra armar och de kan, bokstavligt talat, förändra våra liv. Det har varit otroligt inspirerande att jobba med och vi är väldigt stolta över resultatet, säger Alexander Gårdenberg, design director på B-Reel.