Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
39025

De vann i Guldnyckeln

TEXT Camilla Buch
ÄNDRAD 2016-03-16 | PUBLICERAD 2016-03-16

Vinnarna i kommunikationstävlingen Guldnyckeln har utsetts – här är hela listan.

Annons

Kommunikationstävlingen Guldnyckeln har i 30 år samlat reklambyråer, kunder och leverantörer för att utse den mest strategiska, kreativa och effektiva kommunikationen i Sverige. Vinnarna för året har utsetts – Garbergs Abused Emojis för Bris tar hem Diamantnyckeln och tre andra pris.

3_Bris

Diamantnyckeln
Abused Emojis.
Uppdragsgivare: Bris.
Byrå: Garbergs.
Motivering:

abused-emojis-motivering

Analys och resultat

Guld: Vägen mot 1-2-1 eller Relevansteorin.
Uppdragsgivare: Statoil Fuel & Retail.
Byrå: Kaplan.
Motivering: Ett skolboksexempel som bevisar tesen att med relevant kommunikation kan man skapa engagemang även för en lågintresseprodukt – och att det har effekt! Men… Det krävs en analysmotor för att driva relevans. Motorn tankades med kunddata och bakom ratten satt ett team som visste hur man skulle få ut hästkrafterna ur maskineriet!

Silver: Lägg mer energi på det du gillar.
Uppdragsgivare: Göta Energi.
Byrå: Smicker.

Brons: Vägassistans med ökad ruljans.
Uppdragsgivare: Falck Sverige.
Byrå: IRI Lentus.

Detaljhandel

Guld: Say Blue.
Uppdragsgivare: Gina Tricot.
Byrå: DDB Stockholm.
Motivering: Årets vinnare i Detaljhandel har haft modet att ta helt nya grepp i sin kommunikation. Juryn imponerades djupt av hur grundidén lyckades färga en hel kampanj. Och med fantastiska resultat. Say Blue Blue och grattis till Gina Tricot.

Silver: Ica Hälsorabatt.
Uppdragsgivare: Ica.
Byrå: King.

Brons: Kvitterholkarna.
Uppdragsgivare: Bygg-Ole:
Byrå: Pool.

E-handel och e-tjänster

Guld: Abused Emojis.
Uppdragsgivare: Bris.
Byrå: Garbergs.
Motivering: Bra kommunikation kan kännas som ett slag i magen. Och det här är bra kommunikation. En tjänst som ger röst åt just dem som får slag i magen. Årets vinnare i kategorin e-handel och e-tjänster är Bris med Abused Emoji.

Silver: First Person Lover.
Uppdragsgivare: Björn Borg.
Byrå: Garbergs.

Brons: Explore Stockholm – Sightseeing reinvented.
Uppdragsgivare: Taxi Stockholm.
Byrå: We Are Yours.

Finans och försäkring

Guld: Fulfiltret.
Uppdragsgivare: Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
Byrå: Stendahls.
Motivering: Hej på er fetton och puckon. Tänk vad skönt det vore att få gå på en gala utan en massa fulla äckliga gubbar i slipsnålar och för stora Dressmankostymer. Och tänk vad skönt det vore att få slippa höra hårda ord som sårar och kränker. Grattis till vinnaren i kategorin Finans och försäkring; Länsförsäkringar och kampanjen Fulfiltret

Konsumtionsvaror och övriga tjänster

Guld: First Person Lover.
Uppdragsgivare: Björn Borg.
Byrå: Garbergs.
Motivering: Med en normbrytande kampanj lyckas det vinnande bidraget skjuta sig rakt in i målgruppens hjärta. En förstklassig lektion i hur man kidnappar en hel kultur för att engagera en svårflörtad publik. Juryn säger som Pewdiepie – It’s the most fabulous game in the universe. Vinnaren är First Person Lover för Björn Borg, av Garbergs.

Silver: BabyBuzz.
Uppdragsgivare: SCA/Libero.
Byrå: Volontaire.

Brons: Le Bon.
Uppdragsgivare: Lidl.
Byrå: Ingo.

Kreativitet och innovation

Guld: Hatar träning.
Uppdragsgivare: Friskis & Svettis.
Byrå: Åkestam Holst.
Motivering: Man borde verkligen börja äta bättre. Kanske läsa fler klassiker. Hålla ordning i skafferiet eller se färdigt alla fem säsonger av Game of Thrones. Det finns många saker man planerar att göra, men sällan faktiskt fullföljer. Genom att på ett nyskapande sätt använda sig av ett oerhört personligt tilltal, lyckades årets vinnare omvända de som försökte men sedan gav upp. Som hade ambitionen att älska träning, men stannade vid hat. Grattis, Friskis & Svettis med bidraget Hatar Träning.

Silver: Abused Emojis.
Uppdragsgivare: Bris.
Byrå: Garbergs.

Brons: Fel hand.
Uppdragsgivare: Hjärnfonden.
Byrå: Volontaire.

Brons: Le Bon.
Uppdragsgivare: Lidl.
Byrå: Ingo.

Brons: Malaco godisgömmor.
Uppdragsgivare: Cloetta Malaco.
Byrå: King.

Kundlojalitet

Guld: Från rabattjägare till känslomässigt engagerad.
Uppdragsgivare: SF Bio.
Byrå: Ruth / Baltasar.
Motivering: I en värld där många tror att lojalitet kan köpas med hjälp av rabatter har denna vinnare gått mot strömmen och rullat ut den röda mattan åt motsatt håll. Genom relevant innehåll och kommunikation involveras och engageras kunden i upplevelsen vilket ger kundlojalitet utifrån emotionella värden. Och trots avsaknaden av rabatter så säljer deras ”vita guld” som aldrig förr!

Silver: Statoil EXTRA; Going the EXTRA mile.
Uppdragsgivare: Statoil Fuel & Retail.
Byrå: Kaplan.

Brons: Från hjärta till hjärna!
Uppdragsgivare: Hjärnfonden.
Byrå: Abakus.

Resor, transporter & fordon

Guld: Explore Stockholm – Sightseeing reinvented.
Uppdragsgivare: Taxi Stockholm.
Byrå: We Are Yours.
Motivering: Juryn föll för förmågan att utifrån en insikt om både målgrupp och produkt, skapa en helt ny upplevelse för en av världens äldsta servicetjänster. Taxi, var god upplev.

Silver: Find Your Swede.
Uppdragsgivare: Visitsweden.
Byrå: Volontaire.

Brons: Appen Min semester – kommunicera direkt med guiderna på resmålet.
Uppdragsgivare: Fritidsresegruppen.
Byrå: Fritidsresegruppen CRM och TUI.

Samhällsservice, utbildning och ideellt

Guld – Abused Emojis.
Uppdragsgivare: Bris.
Byrå: Garbergs.
Motivering: Vissa ämnen kan vara svåra att tala högt om. Detta bidrag lyckas få oss att prata om ett väldigt viktigt budskap, utan att använda en enda stavelse. Det ultimata beviset för att en bild säger mer än tusen ord. Vinnaren är Abused Emojis för Bris, av Garbergs.

Silver: Business Like a Swede.
Uppdragsgivare: TCO.
Byrå: ANR BBDO.

Brons: Fel hand.
Uppdragsgivare: Hjärnfonden.
Byrå: Volontaire.

Telekom, IT och energi

Guld: Solcellsguiden.
Uppdragsgivare: Vattenfall.
Byrå: MRM//McCann.
Motivering: Juryn häpnar. För bara ett par år sedan hade den här lösningen varit ett kuvert i brevlådan med ett halvklämmigt erbjudande i stil med ”Solen är strålande för plånboken – så här mycket kan du tjäna på att sätta solceller på fastighetens tak!”. Men genom att använda Google Earth, väderdata och målgruppens nyfikenhet har man istället utvecklat ett verktyg som får folk att frivilligt räkna på något så urbota trist som energikostnader. Stort grattis MRM McCann och Vattenfall till er välförtjänta Guldnyckel!

Silver: Lyrik på buss 73.
Uppdragsgivare: Vattenfall.
Byrå: DDB Stockholm.

Brons: Welcome home, Z.
Uppdragsgivare: E.ON Sverige / Malmö FF.
Byrå: M&C Saatchi.

Underhållning

Guld: Publiksläppet.
Uppdragsgivare: Föreningen Popaganda / Luger inc.
Byrå: Saatchi & Saatchi.
Motivering: Det är inte bara fint folk som kommer sent. Det gör stora bokningar också. Så hur får man publiken att säga ja innan artisterna har gjort det? Genom att göra festivalbesökarna till headliners, visar det sig. Smart, enkelt och alldeles briljant på det där sättet som gör en jury glatt förbannad. Grattis Popaganda!

Silver: Zombie Kiss Cam.
Uppdragsgivare: Gröna Lund.
Byrå: Pool.

Brons: Click or Treat.
Uppdragsgivare: Liseberg.
Byrå: DDB Göteborg.

Årets ad

Erik Dagnell, Mattias Alfborger, Sebastian Smedberg & William Löthman.
För: Abused Emojis.
Byrå: Garbergs.
Uppdragsgivare: Bris.
Motivering: Årets AD belönas för att ha skapat ett språk som gör det lättare att berätta om saker som är jättejobbiga att prata om.

Årets copy

Stephanie Moradi.
För: Like a Swede.
Byrå: ANR BBDO.
Uppdragsgivare: TCO.
Motivering: It’s a win win situation Making copy all day a.k.a. Stephanie Moradi Business Like a Swede.

Årets uppdragsgivare

TCO.
För: Like a Swede.
Motivering: Two part on decission making It is a winning collaboration Per Carlberg projektledare TCO och Petra Jankov Picha ansvarig sociala och digitala medier TCO Business Like a Swede.

Årets branschpersonlighet

Staffan Elinder

Gyllene lådan

Inkclub

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop