Den digitala vd:n

TEXT 

Mårten Huzell

PUBLICERAD 

2018-04-05
Malin Anglert tar över Swedmas vd-stol efter en lång karriär på Telia, och ser ut över en bransch i förändring. Hennes mål är att Swedma ska bli vägledande i den datadrivna transformationen.

[prenumerera]

Jag har stämt träff med Swedmas nya vd Malin Anglert. Vi träffas på Swedmas kontor på Kungsgatan i Stockholm, och slår oss ner i fikarummet med varsin kopp kaffe.

Malin kommer från en gedigen karriär inom telekom. Sitt första jobb, efter civilekonomexamen, var som trainee på Telia. Bland annat har Malin jobbat som kampanjchef och marknadschef på Telia. Mest tid har hon spenderat på marknadssidan. En kort sejour på tekniksidan blev bara en bekräftelse på att hon trivs bäst nära marknaden och kunderna.

– Det häftiga med att jobba på Telia, som är ett stort bolag med tio miljoner kundkontakter per år, digitalt och via telefon, är kundinsikterna vi hade varje dag. Insikter om hur vi kan göra saker bättre i bolaget både utifrån produkt, kommunikation och marknad, säger Malin.

I sin nya roll på Swedma försöker Malin att lära sig så mycket som möjligt om företaget och samtidigt titta på hur de arbetar med nya ögon. Hon försöker vara med på så många frukostseminarier och föreläsningar som möjligt.

– Min filosofi är att lära mig många olika pusselbitar för att kunna bygga ett större pussel och bli en bättre ledare och utvecklare av business.

Frukostseminarierna kan handla om en mängd olika ämnen, till exempel: digital kommunikation, hantering kring de nya EU-reglerna för dataskydd eller hur man jobbar med affärssystem och kundlojalitet. Utbildning är en viktig del i Swedmas arbete – att hjälpa medlemmarna förstå samtiden och skaffa en plan för framtiden. Malin ser även att medlemmarna har ett behov att träffas och nätverka. Lika mycket som medlemmarna har möjlighet att lära av varandra så ser Malin att Swedma kan lära sig av medlemmarna. Hur de kan bli mer relevanta och var de kan hjälpa till.

En av de många saker som Swedma arbetar med just nu är GDPR, det nya regelverket kring datalagring som träder i kraft 25 maj 2018 och ersätter personuppgiftslagen. Här jobbar de med juridisk rådgivning och utbildning. Parallellt håller Swedma allt från inspirerande seminarier till utbildningar och workshops. De har tagit fram en app som hjälper företag att bredda sin GDPR-kompetens. Malin ser att de flesta kommit igång men det finns mycket kvar att göra.

– Jag tror att 25 maj är ett startskott. Vi kommer behöva ge mycket rådgivning till våra medlemmar om hur GDPR ska tolkas och hur de ska agera. GDPR har verkligen satt det här med data på kartan och hur man ska hantera sin kundinformation.

GDPR leder oss också in på framtiden och datadriven marknadsföring. Malin vill att Swedma ska bli vägledande i den datadrivna transformationen. Hon ser framför sig en förändring – från direktmarknadsföring till omnikanaler, där marknadsföringen sker över flera kanaler och uppdateras sömlöst för en personanpassad kommunikation. När kanalerna blir fler och användarnas vanor snabbt ändras blir användardata central i marknadsföringen. Swedma ska vara där och hjälpa företag förstå den data de har och hur de kan använda den i olika typer av kanaler.

Malin tror att företag måste börja fråga sig hur de kan jobba smartare med data, hitta agila affärsmodeller, jobba med affärs- och servicedesign, framtagande av prototyper, och lärande organisationer för att vara konkurrenskraftiga. I dag går det inte att utveckla en produkt i flera år för att sedan göra en marknadsföringskampanj, enligt Malin. Hon är övertygad om att framtida arbetssätt är tvärfunktionella med prototyper som bjuder in kunderna i utvecklingsprocessen. Och inte bara i produktutvecklingen, utan även i marknadsföringen. Här kommer återigen kunddata vara otroligt viktig, tror Malin.

Hon ser också faror med all data som samlas in, men helt enkelt är det inte. Konsumenterna förväntar sig relevanta och riktade budskap samtidigt som de inte vill känna sig övervakade och att deras data används på ett olämpligt sätt. Här ser Malin styrkan i att ha branschorganisationer som arbetar för transparens och självreglering.

– Jag tycker det är viktigt att finns en självreglering och att man som konsument vet att man kan anmäla. Att de bolag som inte följer de etiska riktlinjerna får tydlig vetskap om det.

I det dagliga arbetet jobbar Swedma inom tre huvudområden – opinion, utbildning och rådgivning, samt att skapa engagemang. I opinionsarbetet försöker Swedma skapa bästa möjliga marknadsförutsättningar, genom att verka för självreglering och genom att påverka lagstiftningen så att den gynnar både näringsliv och konsumenter. Den andra hörnstenen är utbildning och rådgivning för medlemmarna, med seminarier, kurser och rådgivning i bland annat framtidsfrågor. Den tredje hörnstenen är att skapa engagemang och nätverk där medlemmarna kan mötas och utbyta idéer. Här ser Malin utvecklingspotential i sociala medier för att nå ut till fler företag i hela landet.

För att vidareutveckla Swedmas verksamhet vill Malin bjuda in medlemmarna i processen. Att ha deras idéer och behov som vägvisare. Att tillsammans skapa engagemang och medlemsnytta. Malin vill också att de ska bli mer aktiva ute i landet där hon ser lokala initiativ som en möjlighet för nya nätverk.

En av de saker som Malin tycker är spännande med Swedma och branschen är att framtiden händer här och nu – att branschen är mitt i en transformation. Marknadsföring håller på att transformeras från traditionell marknadsföring till datadriven kundnytta. Trycksaker som broschyrer och magasin minskar men blir till premiumprodukter och företag jobbar mer i omnikanaler där man adderar nya lager på sin marknadsföring.

– Vi kommer konsumera mer och mer innehåll. Både nyheter, kunskap och underhållning. Vi är kunskapstörstande och nyfikna. För vissa saker behöver vi tryck. Det personliga mötet kommer bli lyx i framtiden. Hur bygger vi relationer till det i det digitala? Jag tror verkligen att framtiden kommer vara flerdimensionell, multikanal.

Hon ser att innehållet måste ut i flera kanaler. Det som förut fanns i en kundtidning måste nu även spridas i nyhetsbrev, på sociala media och andra kanaler. Det är i grunden samma innehåll men paketerat för flera olika kanaler. Det gör att företag måste arbeta effektivare och hitta rätt kanaler som når just deras kunder, menar Malin.

Som avslutning frågar jag Malin om något överraskade henne när hon började.

–  Att det är sådant stort engagemang, att det är kö in på våra möten och kölista på alla våra frukostseminarier. Men framför allt medlemmarnas engagemang, här finns det en kraft och vilja att arbeta tillsammans.