Inför nästa års Guldägg sker förändringar i kategorin Design. Tidigare har den haft fyra underkategorier: visuell identitet, förpackningsdesign, kommersiella miljöer och redaktionell design. Nu delas istället designkategorin upp i två enskilda kategorier: Förpackningsdesign och Identitetsdesign.
– Vi har haft koll på designkategorin under flera år och haft som vision att den till slut kommer att delas upp – nu känner vi att den är starka nog för att vi ska kunna göra det. Vi har fått den efterfrågan från både byråer och jurymedlemmar som tyckt det varit svårbedömt i och med att man fått jämföra päron och äpplen mot varandra, säger Maja Siösteen, projektledare på Guldägget.
[fakta id=”38025″]Underkategorierna har varit till för att kunna se vilka typer av bidrag som kan skickas in, men nu kommer de istället att inkorporeras i de nya kategorierna. Visuell identitet kommer att bli Identitetsdesign, och i den kategorin kommer också kommersiella miljöer att ingå. Förpackningsdesign kommer vara en egen kategori och redaktionell design ingår i Identitetsdesign samt blir en underkategori i Hantverk.
– I alla andra kategorier är idéhöjd en av bedömningskriterierna men inte i hantverkskategorin, där handlar det bara om utförandet. Därför tyckte vi att redaktionell formgivning passade bra i denna kategori, säger Maja Siösteen.
Det kommer fortfarande bara att vara en jury som bedömer de båda designkategorierna, men två Guldägg kommer att delas ut.