Design som gett effekt

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-11-28
För första året prisade tävlingen 100-wattaren strategiskt design. Och det var Bold och Sas samt Happy F&B och Orio, som fick kliva högst upp på prispallen i kategorierna Konsument respektive Företag.

Här är alla årets vinnare:

Företag 
100w: Adobe Stock Apparel, Adobe Nordic/Abby Priest
75w: Simba S7 Trick Shot – Experience Game Changing Precision, Atlas Copco Underground Rock Excavation division/Graviz
50w: Personliga rådgivare, Telia/Ehrenstråhle DDB

Företag – Strategisk design  
100w: Varumärke och identitet för Orio, Orio/Happy F&B
75w: Stora Enso Recreate Packaging 2016, Stora Enso/River/Bea Szenfeld

Internationellt – Singel
100w: The Swedish Number, Svenska Turistföreningen/Ingo
75w: Next Stop New York, Norwegian/M&C Saatchi
50w: Child 4 Child, Barncancerfonden för CCI/Garbergs

Internationellt – Kampanj
100w: The Swedish Number, Svenska Turistföreningen/Ingo
75w: Simba S7 Trick Shot – Experience Game Changing Precision, Atlas Copco Underground Rock Excavation division/Graviz
50w: Marriage Market, SK-II/Forsman & Bodenfors

Ideellt – Singel
100w: All i Want For Christmas is a Goat, ActionAid/Wenderfalck
75w: Business Like a Swede, TCO/ANR BBDO
50w: 5 minuter i hemlöshet, Göteborgs Kyrkliga Stadsmission/Dear Friends

Ideellt – Kampanj         
100w: Stockholm har blivit kallt, Stockholms Stadsmission/Garbergs
75w: Gula Båtarna, Gula Båtarna/BerntzonBylund
50w: Jag är lärare, Södertörns högskola/Gullers Grupp

Årets Nytänk   
100w: The Swedish Number, Svenska Turistföreningen/Ingo
75w: Give a Beep, Hövding/Edelman Deportivo
50w: The Train Brain Project, Stockholmståg/Kärnhuset

Konsument – Singel
100w: Recept för låga priser, Ica/King
75w: #MinCrush, Spendrups/Loka/Holy
50w: World’s Smartest Dorm Room, Örebro universitet/FamiljenPangea

Konsument – Kampanj      
100w: Experten, Systembolaget/Forsman & Bodenfors
75w: Marabou Chokladhus, Mondelez Sverige AB/Klirr Stockholm AB
50w: Introduktionen av Carlsberg Hof Organic, Carlsberg Sverige AB/M&C Saatchi

Konsument – Strategisk design
100w: Sas – Ny visuell identitet, Sas/Bold
75w: Från präktiga produkter till ett modernt hälsovarumärke, Risenta AB/Identity Works
50w: Sia Dessertglass, Sia Glass/Lundberg&Co

Långsiktigt   
100w: Karims kiosk, Comviq/Forsman & Bodenfors
75w: Vad behöver du idag? Pressbyrån/Åkestam Holst
50w: Lidl, Lidl/Ingo