[prenumerera]
Billerud Korsnäs arrangerar för fjortonde året tävlingen som låter studenter från ledande designuniversitet i Sverige, Tyskland, Frankrike och England tävla i förpackningsdesign.
– Under de fjorton år vi har arbetat med Pida har tävlingen lyckats bli en internationell institution och en av de viktigaste mötesplatserna för nya generationens förpackningsdesigners och den etablerade branschen med varumärkesägare, konverterare och designbyråer. Pida är ett sätt för oss att driva utvecklingen av hållbar förpackningsdesign framåt och i år vill vi utmana konventionella förpackningslösningar genom att ta unboxing till en ny nivå där den kan nå sin fulla potential både vad gäller kreativitet, hållbarhet och nytänk, säger Lena Dahlberg, manager carton solution på Billerud Korsnäs.
Företaget menar att Unboxing, det ögonblick då en förpackning öppnas för första gången, inte bara är konsumentens första möte med en produkt, utan även allt mer kritiskt för ett varumärkes möjlighet att göra ett första intryck, både personligt och, via sociala medier, globalt. Enligt briefen ska deltagarna skapa ett hållbart, innovativt och funktionellt förpackningskoncept med en unik uppackningsupplevelse som skiljer sig från de konventionella lösningar vi ser i butiker och e-handeln i dag.