”Det känns fantastiskt”

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-04-22
Garbergs Project vann guldägg i kategorin förpackningsdesign, och byråns art director Peter Herrmann menar att det inte var förväntat.

DSC_0178_

Hur känns det nu?
– Fantastiskt, det känns super-overkligt. Det kan ha med mitt förhållningssätt att göra, men jag vågade inte hoppas på att vi skulle vinna. Jag är verkligen superglad.

Hur kändes det då, under galan?
– Jag är ganska nervöst lagd, så om jag hade trott att vi skulle vinna så hade jag varit jättenervös, men det trodde jag inte, så jag blev överväldigad och superglad istället.

Varför vann ni, tror du?
– Jag tror att vi vann för att det är en produkt, en spritflaska, där man inbillar sig att allt redan är gjort, att det inte finns något mer att göra. Men vi hittade en lösning vars idégrund ligger i produktens ursprung, en lösning som inte ser ut som någonting annat. Och Guldägget är bra på att premiera innovativa idéer. Så vitt jag vet är det en unik idé.

Hur gjorde ni med innehållsförteckningen?
– Innehållsförteckningen sitter på sigillet på flaskhalsen. Spriten är gjord i absolut högsta kvalitet, Rudinski hittade ett lokalt bränneri i Ungern, med världens mest högteknologiska process som gör att jäsningen är helt styrd i varje steg. Det finns alltså inga andra ingredienser än just den frukt som är i.

rudinski-fruktbra-cc-88nnvin-853x640

Vad tyckte du om konkurrensen i er kategori?
– Alla jobben var så jäkla fina. Det var stenhård konkurrens. Jag trodde att både Absolut Art och Absolut Electrik låg bra till. Det är ju extra roligt att möta så bra bidrag, och dessutom vinna.

Hur firade ni?
– Vi firade på Guldägget, men jag var hemma hyfsat tidigt. Jag var uppe halv sex dagen efter.

Hur var kunden att jobba med?
– Fantastisk. Det finns något med vissa uppdragsgivare, när man får fullt förtroende väcker det en kreativitet och glädje i projektet. Det möjliggör en bra plattform att jobba ifrån där det händer intressanta grejer. Jag har jobbat ihop med Robert Rudinski ganska länge, på andra uppdrag, och det är alltid intressanta grejer.

forpackningsdesign