Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Tävling
38755

Ett humant studentprojekt

TEXT Camilla Buch

Hi Humanity är ett studentprojekt – en digital auktion – skapat av fem studenter från Hyper Island.

Annons
HI-Humanity
Från vänster: Emma Långström, Helin Sarac, Fanny Wacklin Nilsson, Caroline Halvardsson och Azza Ali.

I auktionen, som hölls fram till 15 februari, kunde företag buda på en anpassad workshop inom teambuilding, ideation eller feedback. Alla pengar går sedan till Läkare utan gränser. Vi pratade med studenterna Fanny, Caroline, Helin, Emma och Azza om hur det gick.

Hur gick auktionen? Hur många deltog och hur mycket samlade ni in?
– Auktionen gick bra med tanke på att vi inte har gjort något liknande tidigare. Allt från att göra själva hemsidan till att skapa en social media-kampanj för initiativet var nytt för oss. Vi hade fyra företag som deltog i budgivningen, varav en vinnare. Genom att auktionera ut en workshop så lyckades vi samla in lite drygt 2 000 kronor till Läkare Utan Gränser.

– Vi valde att fokusera på att leverera en workshop för ett företag för att kunna göra den så bra som möjligt för vinnaren. Dock ser vi detta lite som en testomgång, vi ser gärna att det kan bli fler auktioner i framtiden då många har varit positiva till det och visat intresse. Om fler företag är intresserade så får de gärna skriva upp sig på vårt nyhetsbrev, på vår hemsida.

Varför ville ni donera pengarna till Läkare utan gränser?
– Vi diskuterade olika biståndsorganisationer inom gruppen och kom fram till att vi ville stödja en organisation som är aktiv ‘ute på fältet’ och också finns över hela världen. När vi kontaktade Läkare Utan Gränser var de också väldigt positiva till vår idé och hjälpte oss att sprida auktionen i deras kontaknät genom Twitter.

– Det betyder inte att vi alltid använder oss av Läkare Utan Gränser, då det finns många organisationer som gör ett helt fantastiskt jobb och vi vill oberoende att kunna stödja flera av dem. Till exempel samlade vi in pengar till svenska Röda Korset för flyktingkrisen i september förra året.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]