I auktionen, som hölls fram till 15 februari, kunde företag buda på en anpassad workshop inom teambuilding, ideation eller feedback. Alla pengar går sedan till Läkare utan gränser. Vi pratade med studenterna Fanny, Caroline, Helin, Emma och Azza om hur det gick.
Hur gick auktionen? Hur många deltog och hur mycket samlade ni in?
– Auktionen gick bra med tanke på att vi inte har gjort något liknande tidigare. Allt från att göra själva hemsidan till att skapa en social media-kampanj för initiativet var nytt för oss. Vi hade fyra företag som deltog i budgivningen, varav en vinnare. Genom att auktionera ut en workshop så lyckades vi samla in lite drygt 2 000 kronor till Läkare Utan Gränser.
– Vi valde att fokusera på att leverera en workshop för ett företag för att kunna göra den så bra som möjligt för vinnaren. Dock ser vi detta lite som en testomgång, vi ser gärna att det kan bli fler auktioner i framtiden då många har varit positiva till det och visat intresse. Om fler företag är intresserade så får de gärna skriva upp sig på vårt nyhetsbrev, på vår hemsida.
Varför ville ni donera pengarna till Läkare utan gränser?
– Vi diskuterade olika biståndsorganisationer inom gruppen och kom fram till att vi ville stödja en organisation som är aktiv ‘ute på fältet’ och också finns över hela världen. När vi kontaktade Läkare Utan Gränser var de också väldigt positiva till vår idé och hjälpte oss att sprida auktionen i deras kontaknät genom Twitter.
– Det betyder inte att vi alltid använder oss av Läkare Utan Gränser, då det finns många organisationer som gör ett helt fantastiskt jobb och vi vill oberoende att kunna stödja flera av dem. Till exempel samlade vi in pengar till svenska Röda Korset för flyktingkrisen i september förra året.