Falksalt satsar på lekfullhet

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2019-06-28
Med nytt utseende vill Falksalt bli mindre anonyma och mer inspirerande.

Kvalitet och trygghet är fortfarande två grundpelare för Falksalts varumärkesidentitet. I uppdateringen av varumärket har de valt att addera lekfullhet, kunskap och inspiration som ledord. Företaget skriver att salt har en förmåga att lyfta andra smaker – ingen annan krydda kan vända en maträtt från smaklös till utsökt på samma sätt. Trots detta är salt ofta en anonym baskrydda gömd i en låda. Detta vill Falksalt ändra på.

— Vi vill bli en inspirerande och trogen kompis i köket. Vårt nya utseende är ett visuellt lyft både i salthyllan och hemma i köket. Det ger oss också möjlighet att prata mer kring produktegenskaper, användningsområden och annan kunskap som är bra att ha med sig i matlagningen, säger Anna Ung, product manager på Falksalt.

Ett led i processen har varit att förtydliga kunskapen som Falksalt sitter inne med, efter fem generationer som salthandlare.

— En övergripande ambition i framtagningen av vår nya design har varit att göra det enklare för våra konsumenter att förstå skillnaden mellan olika saltsorter. På ett rakt och tydligt sätt visa vad som kännetecknar varje salt och vad olika sorterna passar bäst till, förklarar Anna Ung.

Tillsammans med en ny förpackningsdesign har företaget tagit fram en ny hemsida och kommunikationsplattform. Arbetet påbörjades under varumärkets 90-årsfirande under 2018. I arbetet har även logotypen uppdaterats, och den välkända falk-symbolen har nu ett modernare uttryck.