Färskpressad design

TEXT 

Mårten Huzell

ÄNDRAD 

2018-02-14

 | 

PUBLICERAD 

2018-02-14
Brämhults presenterar nya etiketter, nya storlekar på förpackningarna, och nya smaker för sina juicer och smoothies.

[prenumerera]

Sigvard Berggren började pressa morötter i slutet av 1940-talet hemma i sin källare i Borås. Denna enkla verksamhet var inte bara fröet till Brämhults juicepresseri utan även till Borås djurpark. Den typiska brämhultsflaskan kom till av en slump då företaget introducerade plastflaskor i produktionen i början på 90-talet. De nya plastflaskorna var för höga för backarna de skulle transporteras i och trycktes helt enkelt ihop en aning för att få plats, och fick den form de har i dag.

Många nya smaker har tillkommit sedan den första moroten pressades och nu kommer även en ny design på etiketterna. Brämhults vill göra det lättare för konsumenten att se vad juicen och smoothien innehåller, och var innehållet kommer ifrån.

– Det gröna bladverket i bakgrunden är vi extra stolta över, det är ett handmålat mönster som visar våra starka koppling till naturen, säger Brämhults på sin hemsida.

En annan nyhet är att storleken på flaskorna justeras. De nya flaskornas storlek syns tydligt på etikettens framsida då Brämhults vill vara öppna med förändringen.