Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Typografi
39460

Fem tips till den designdrivne ledaren

TEXT Sara Wilk

Kreativa ledare driver förändring och omfamnar risker, konstaterar Maria Giudice på Autodesk. Under Typo Berlin delade hon med sig av sina fem bästa ledarskapstips till både små och stora organisationer.

Annons
Foto: Gerhard Kassner, Typo Berlin
Foto: Gerhard Kassner, Typo Berlin

Den första talaren att inta scenen under årets upplaga av typografikonferesen Typo Berlin var Maria Giudice, vice vd för experience design på Autodesk. I slutet av 1990-talet startade hon den egna byrån Hot Studio, som då bestod enbart av henne själv, men som så småningom växte till en stor fullservicebyrå – innan Facebook köpte upp all personal 2013.

Nyligen släppte hon boken DEO: Leadership by design (DEO står för design executive officer), som uppmärksammar den designdrivne ledaren. Tankarna väcktes när Maria Giudice själv började reflektera över varför det gick så bra för just hennes företag.

– Jag använde mina designkunskaper för att utveckla mitt företag. Jag tog mig an alla problem som om de handlade om design. Och jag behövde ingen examen för att göra det, konstaterar hon.

Hon menar att kreativa ledare är annorlunda och att de har en unik uppsättning kunskaper. De driver förändring, omfamnar risker, tänker i system, är intuitiva och socialt kompetenta. Dessutom behärskar de GSD – getting shit done.

Så, Maria Giudices fem tips till ledare i både stora och små organisationer:

1. Förändra ditt mindset när det gäller design och designers. Det handlar inte om en kostnad, utan om en investering. Design innebär ett tankesätt, som ofta leder till förändring.
2. Värdesätt gruppen och inte jaget. Och uppmuntra mångfald.
3. Sätt människor främst och skapa människocentrerade organisationer. Glada medarbetare ger glada kunder och hållbara affärer. Ha en positiv attityd varje dag: ”Alla vill göra ett bra jobb, men ofta kommer chefen i vägen”, konstaterar hon.
4. Främja en kreativ kultur och se till att det är roligt på jobbet.
5. Iterera och utveckla. Var öppen för förändring och misslyckas fram till det att ni hittar rätt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop