Fjords Lena Edman om Digital Crunch

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-04-30

2014-07-02 11.31.13

Digital Crunch närmar sig med stormsteg, och vi tog tillfället i akt att prata lite med Lena Edman från Fjord, som kommer att tala under dagen. Läs mer om eventet här.

Vem är du och vad gör du?

Jag är senior interaktionsdesigner på Fjord, Stockholm och jobbar med digital tjänstedesign. Det innebär att jag jobbar nära användarna och försöker förstå deras relation till de tjänster de använder. Sedan försöker jag, med så mycket kreativ kräm och innovation som möjligt, skapa bättre upplevelser och gränssnitt för de tjänsterna.

Vad ska du prata om på eventet?

Fjord kommer varje år ut med en rapport om digitala trender. Jag har plockat ut dem, enligt mig, göttaste och hoppas de kan väcka lite nya tankar och insikter i hur man bör jobba med tjänsteutveckling för att lyckas de närmsta året. Jag kommer också dela med mig av ett spännande innovationsprojekt vi håller på med just nu som knyter an till en hel del till dessa trender.

Varför är ämnet så viktigt?

Den digitala utvecklingen går framåt i rasande fart. Innan vi har hunnit säga färdigt meningen “responsiv design med omnichannel-tänk” så har nya krav ställts på hur vi ska designa våra tjänster för att tillfredsställa kunderna. Vi måste alltid hålla ett öga på vilka trender som rör sig i faggorna  så att vi inte designar för gårdagens förväntningar.

Vilka är trenderna inom design just nu?

Jag vill ju inte ge några spoilers här då jag kommer prata om detta sen men kontentan av de trender vi ser kan man summera i ordet “Ambition”. Du måste ha höga ambitioner med allt det du gör och erbjuda kunderna magi. Allt annat under den ribban kommer aldrig få stå i rampljuset.

Prenumerera på våra nyhetsbrev

*” anger obligatoriska fält

Välj nyhetsbrev*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.