Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Fjords Lena Edman om Digital Crunch

TEXT Camilla Buch
Annons

2014-07-02 11.31.13

Digital Crunch närmar sig med stormsteg, och vi tog tillfället i akt att prata lite med Lena Edman från Fjord, som kommer att tala under dagen. Läs mer om eventet här.

Vem är du och vad gör du?

Jag är senior interaktionsdesigner på Fjord, Stockholm och jobbar med digital tjänstedesign. Det innebär att jag jobbar nära användarna och försöker förstå deras relation till de tjänster de använder. Sedan försöker jag, med så mycket kreativ kräm och innovation som möjligt, skapa bättre upplevelser och gränssnitt för de tjänsterna.

Vad ska du prata om på eventet?

Fjord kommer varje år ut med en rapport om digitala trender. Jag har plockat ut dem, enligt mig, göttaste och hoppas de kan väcka lite nya tankar och insikter i hur man bör jobba med tjänsteutveckling för att lyckas de närmsta året. Jag kommer också dela med mig av ett spännande innovationsprojekt vi håller på med just nu som knyter an till en hel del till dessa trender.

Varför är ämnet så viktigt?

Den digitala utvecklingen går framåt i rasande fart. Innan vi har hunnit säga färdigt meningen “responsiv design med omnichannel-tänk” så har nya krav ställts på hur vi ska designa våra tjänster för att tillfredsställa kunderna. Vi måste alltid hålla ett öga på vilka trender som rör sig i faggorna  så att vi inte designar för gårdagens förväntningar.

Vilka är trenderna inom design just nu?

Jag vill ju inte ge några spoilers här då jag kommer prata om detta sen men kontentan av de trender vi ser kan man summera i ordet “Ambition”. Du måste ha höga ambitioner med allt det du gör och erbjuda kunderna magi. Allt annat under den ribban kommer aldrig få stå i rampljuset.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop