46 länder deltog i årets tävling, som var uppdelad i 21 kategorier. Årets bidrag dominerades av digitala projekt, konstaterar man i ett meddelande, och det är framsteg inom webbdesign som utmärker sig mest. Klassiska hemsidor ersätts av positiva slogans, stora bilder, genomtänkta rubriker och call to action-knappar.
I år tillkom dessutom två helt nya kategorier: e-handel och design för detaljhandeln. Endast 0,8 procent av bidragen som lämnades in fick pris, och bland vinnarna hittar vi åtta svenska bidrag, bland annat Stockholm Design Lab.
– Alla i teamet är glada och stolta över denna utmärkelse! Vi lyckades skapa en tydlig, övertygande visuell identitet för Askuls egna märkesvaror genom att ge mer än 200 varor en stilfull enkelhet. Detta är ett modigt och roligt steg i återförsäljningsbranschen. Att vinna denna utmärkelse visar på ett bra, långvarigt samarbete vi har haft med våra japanska vänner under de senaste 10 åren, säger Lisa Fleck, en av de formgivare som arbetar med varumärket.
Alla svenska vinnare:
Byrå: Stockholm Design Lab
Uppdrag: Askul
Byrå: Silver
Uppdrag: Ica Rescued Fruit
Byrå: BVD
Uppdrag: A hopeful story about ur future
Byrå: Gabor Palotai Design
Uppdrag: Swedish Exhibition Agency Posters
Byrå: The Techno Creatives
Uppdrag: Elektron Overbridge
Byrå: Gabor Palotai Design
Uppdrag: The Shopmodern Condition Posters
Byrå: Silver
Uppdrag: Skansen Brand Identity
Byrå: The Techno Creatives
Uppdrag: Yacht Defined