Flera svenska vinster i Future Lions

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-06-23
Tre av de fem vinnande idéerna i Future Lions kom från svenska skolor. Och Berghs vinner, återigen, utmärkelsen School of the year.
Vinnarna i Future Lions.
Vinnarna i Future Lions.

Igår delades priserna ut i Future Lions, tävlingen där studenter från kommunikationsskolor runt om i världen tävlar med innovativa reklamlösningar.

Ett av de tre svenska vinnarkoncepten är Lego Generator, som föreslår nya legoset baserat på kundens befintliga legokollektion, som CAP&Design uppmärksammade när det tog hem en bronspenna i The One Show. Bakom idén står fem Beckmans-elever: Kristofer Gullard Lindgren, Petter Monsen, Tomas Möller, Simon Kraft och Axel Lokrantz Månson.

De andra två svenska bidragen stammar från Berghs. Dels Maria Lashari och Sebastian Brännéns koncept Spotify Music Speaks, som kombinerar språkinlärning med musik. Och dels Ikea Hållbar, en förpackningslösning som talar om när maten börjar bli dålig, signerad Filip Myringer, Olga Lillienau, Amelie Farmer, Sofia Bleiweiss och Ebba von Zweigbergk.

Berghs utsågs också, för tredje gången i rad, till School of the year då de hade flest studentgrupper bland finalplatserna.