Folkkärt vin får ny design

TEXT 

Mina Stierna

PUBLICERAD 

2018-11-23
Just nu genomgår nu storsäljaren Chill Out en omfattande designförändring med en mer stilren logotyp, olika trycktekniker, matt och blank foliering.

Storsäljaren Chill Out genomgår nu en omfattande designförändring. Arbetet som påbörjades för över ett år sedan inleddes med noggranna och omfattande tester bestående av ett flertal olika förslag. Bakom det vinnande designförslaget, som också spelar huvudrollen i Chill Out’s nya kommunikation, står reklam- och designbyrån WDW Creative.

I vinkategorin spelar förpackningen en mycket viktig roll. Att stå ut på hyllan och uppfattas som intressant och tilltalande är avgörande för om man blir vald eller inte. Ambitionen med det nya uttrycket är inte att skapa ett nytt varumärke utan snarare en förfinad och modernare version av ett redan älskat och pålitligt varumärke.

Chill Out’s mål har alltid varit att uppfattas som en frisk fläkt i den annars så konservativa vinvärlden, något de tänker fortsätta att vara. Inspirationen till det nya designuttrycket kommer därför från livsstilsvarumärken inom mode, parfym och upplevelser än från andra vinmärken.

Genom åren har Chill Out lagt ner ett stort arbete på att höja kvalitén på deras produkter. WDW Creative’s mål har varit att denna kvalitetshöjning ska synas i den nya designen. Med en mer stilren logotyp, olika trycktekniker, matt och blank foliering samt inslag av guld vill man nu förmedla detta.