Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Folkkärt vin får ny design

TEXT Mina Stierna

Just nu genomgår nu storsäljaren Chill Out en omfattande designförändring med en mer stilren logotyp, olika trycktekniker, matt och blank foliering.

Annons

Storsäljaren Chill Out genomgår nu en omfattande designförändring. Arbetet som påbörjades för över ett år sedan inleddes med noggranna och omfattande tester bestående av ett flertal olika förslag. Bakom det vinnande designförslaget, som också spelar huvudrollen i Chill Out’s nya kommunikation, står reklam- och designbyrån WDW Creative.

I vinkategorin spelar förpackningen en mycket viktig roll. Att stå ut på hyllan och uppfattas som intressant och tilltalande är avgörande för om man blir vald eller inte. Ambitionen med det nya uttrycket är inte att skapa ett nytt varumärke utan snarare en förfinad och modernare version av ett redan älskat och pålitligt varumärke.

Chill Out’s mål har alltid varit att uppfattas som en frisk fläkt i den annars så konservativa vinvärlden, något de tänker fortsätta att vara. Inspirationen till det nya designuttrycket kommer därför från livsstilsvarumärken inom mode, parfym och upplevelser än från andra vinmärken.

Genom åren har Chill Out lagt ner ett stort arbete på att höja kvalitén på deras produkter. WDW Creative’s mål har varit att denna kvalitetshöjning ska synas i den nya designen. Med en mer stilren logotyp, olika trycktekniker, matt och blank foliering samt inslag av guld vill man nu förmedla detta.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop