Form för vatten till vin

TEXT 

Lamin Kivelä

ÄNDRAD 

2020-04-24

 | 

PUBLICERAD 

2020-04-24
Design- och reklambyrån WDW Creative fick uppdraget att skapa en grafisk profil för Minvinos vatten till vin. Då blev typografin viktig som en utsträckt hand till traditionen, och mönster för att visualisera vad som gör vattnets olika tappningar unikt.

The Water Studio har med Minvino skapat en serie med fyra tappningar av lätt kolsyrat vatten, där mineralinnehållet ska vara anpassat för olika typer av vin.

Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.
Jon Bergsman, creative director på WDW Creative. Foto: Viktor Gårdsäter.

Det är entreprenörerna Jeanette Fili och Petra Ranhem på The Water Studio som skapat Minvino. Våren 2019 fick WDW Creative uppdraget att ta fram en ny design och identitet för varumärket.

Den grafiska droppen med ”kristallfyllning” var en del av utmaningen, berättar Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.

– Sedan är det alltid en utmaning att hjälpa entreprenörer att välja vilka delar de skall satsa på, för att de ska får ut mest för pengarna i alla led.

Har ni även varit med i utformningen eller valet av förpackning?

– Nej, vi har fått utgå ifrån en mer traditionell vinflaska, även om vi inledningsvis bollade kring att lyfta det svenska ännu starkare med glasbruk etcetera.

Minvinos grafiska profil som WDW Creative tagit fram
Minvinos grafiska profil som WDW Creative tagit fram.

[fakta id=”46777″]Hur mycket tid har ni ägnat åt typografin och kan du berätta om tankarna bakom den?

– Typografin är central i denna profil och utgångspunkten har varit att jobba med rena former som för tankarna till vinglas, fötter på glas och liknande. Sedan har vi velat bryta av det med en seriff för att även blinka till den ”gamla” vinvärlden.

WDW Creatives form för Minvino-flaskorna.
WDW Creatives form för Minvino-flaskorna. Foto: Olof Ringman.