Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Form för vatten till vin

TEXT Lamin Kivelä

Design- och reklambyrån WDW Creative fick uppdraget att skapa en grafisk profil för Minvinos vatten till vin. Då blev typografin viktig som en utsträckt hand till traditionen, och mönster för att visualisera vad som gör vattnets olika tappningar unikt.

Annons

The Water Studio har med Minvino skapat en serie med fyra tappningar av lätt kolsyrat vatten, där mineralinnehållet ska vara anpassat för olika typer av vin.

Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.
Jon Bergsman, creative director på WDW Creative. Foto: Viktor Gårdsäter.

Det är entreprenörerna Jeanette Fili och Petra Ranhem på The Water Studio som skapat Minvino. Våren 2019 fick WDW Creative uppdraget att ta fram en ny design och identitet för varumärket.

Den grafiska droppen med ”kristallfyllning” var en del av utmaningen, berättar Jon Bergsman, creative director på WDW Creative.

– Sedan är det alltid en utmaning att hjälpa entreprenörer att välja vilka delar de skall satsa på, för att de ska får ut mest för pengarna i alla led.

Har ni även varit med i utformningen eller valet av förpackning?

– Nej, vi har fått utgå ifrån en mer traditionell vinflaska, även om vi inledningsvis bollade kring att lyfta det svenska ännu starkare med glasbruk etcetera.

Minvinos grafiska profil som WDW Creative tagit fram
Minvinos grafiska profil som WDW Creative tagit fram.

Arbetsgrupp

WDW Creative
Jon Bergsman, creative director
Sam Nyqvist, projektledare
Peter Eriksson, copywriter
Lisa Harrling, design
Olof Ringman, fotograf

The Water Studio
Petra Ranhem, delägare och produktutveckling
Jeanette Fili, delägare och produktutveckling

Hur mycket tid har ni ägnat åt typografin och kan du berätta om tankarna bakom den?

– Typografin är central i denna profil och utgångspunkten har varit att jobba med rena former som för tankarna till vinglas, fötter på glas och liknande. Sedan har vi velat bryta av det med en seriff för att även blinka till den ”gamla” vinvärlden.

WDW Creatives form för Minvino-flaskorna.
WDW Creatives form för Minvino-flaskorna. Foto: Olof Ringman.
Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop