Första siffrorna kring native-annonsering

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2016-04-19
Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM, har i år för första gången tagit fram siffror för medieinvesteringar i native-annonsering.

IRM definierar native som köpt reklamplats och produktion inom displayannonsering som är utformad för att efterlikna sajtens eget utseende, funktion och/eller innehåll. Native-annonsering inom sociala nätverk ingår inte. IRM uppger att native-annonsering i Sverige omsätter 100 miljoner kronor under 2015.

– Det är positivt att vi nu kunnat genomföra den första mätningen av native-marknaden i Sverige. Det är ett område som är väldigt intressant för medie-Sverige, och till att börja med avser vi följa utvecklingen på årsbasis, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Under 2015 uppgick totala reklaminvesteringar i Sverige till drygt 68,3 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 1,9 procent gentemot 2014.