Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Frukost och framtidsspaning

TEXT Mårten Huzell

Hur kommer framtidens marknadsföring att se ut? Det frågar sig strategen Cecilia Hjertzell och innovationskonsulten Patrik Stoopendahl och tar upp frågeställningar kring bland annat integritet, användardata och blockchains.

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Tisdagen 6 mars var det morgonseminarium hos Swedma på Kungsgatan i Stockholm. Cecilia Hjertzell, partner och chefsstrateg på Odyssey, och Patrik Stoopendahl, innovationskonsult på Kairos future, hade kommit för att tala om framtidens datadrivna marknadsföring. Alla platser var bokade och efter någon enstaka sen ankomst var rummet fullt.

Enligt Cecilia och Patrik står vi nu inför ett tredje och väldigt stort teknikskifte, med artificiell intelligens, internet of things, 5G och blockchains, saker de menar kommer förändra våra liv och vårt samhälle. Det kommer att bli, eller är redan, svårare att nå konsumenterna genom att skrika högst med reklampelare, filmer och traditionella annonser.

Det blir istället den som viskar rätt som når fram. Att ha ett relevant budskap i rätt kanal kommer att kräva ett gediget analysarbete och en ständig uppdatering av arbetsmetoder. Något som kommer kräva användardata. Men konsumenter bli mer och mer försiktiga med sin data och börjar inse dess värde. Patrik berättar om studenten Federico Zannier som sålde sin användardata för två dollar per dag på Kickstarter redan 2013.

Det finns lösningar där företag kan köpa konsumentens uppmärksamhet utan mellanhänder som till exempel reklambyråer. Earn.com, en mejlbox där företag betalar för interaktion med läsaren, och Refunder, en e-handelsportal där konsumenten delar på provisionen som Refunder erhåller vid köp hos deras partners, är två exempel på direkt-transaktioner mellan konsumenter och företag. Ett första steg mot en transaktionsekonomi där kundens data har ett reellt värde.

Det talades även om integritet. Med ökat fokus på kunddata så blir integritet och ägandeskap av data, enligt Cecilia och Patrik, högst relevant. För många sociala media-plattformar är kunddata deras största tillgång. Inledningsvis var användarna villiga att ge bort den för roliga funktioner och riktade annonser. Men nu börjar användarna bli mer medvetna om den digitala dimensionen av sina liv och börjar värna om den.

Enligt Cecilia kommer nu blockchains starkt där användardata blir privat och användaren bestämmer själv vem som ska få del av den. Blockchains är inte synonymt med kryptovalutor som till exempel Bitcoin. Blockchains, eller blockkedja, är en databas som är uppdelad på flera servrar som vanligtvis inte har samma ägare. Ändringar i databasen och ägandet av servrarna är decentraliserat och därigenom säkrare än en enskild server. Dust är ett exempel på en chatt-app som bygger på blockchains där meddelanden inte sparas på centrala servrar eller på telefonerna. Användarinformationen är spridd över flera servrar och ofta högst temporär. En chat lagras lokalt i ram-minnet och raderas så snart den avslutas.

På ett lite mer underhållande plan visades ovanliga kommunikationslösningar som företag tagit fram för att nå just sin målgrupp. Till exempel friluftsföretaget LL Bean som tryckte en annons som bara kunde läsas i dagsljus. Chatt-appen Kik har en funktion där användarna kan välja att titta på reklam och få betalt i valutan Kin, som de sedan kan köpa emojis och andra funktioner för. Under våren kommer en amerikansk plattform för fristående journalistik kallad Civil att lanseras. På Civil kommer journalister och läsare kunna skapa ett nätverk, byggt på blockchains och kryptovaluta, utan inblandning av politiska eller ekonomiska intressen. Civils mål är att producera journalistik som inte står under kontroll av ägare, annonsörer eller stater.

Cecilias och Patriks framtidsspaning är att kommunikation kommer ske i gränslandet mellan de digitala bubblor som vi skapar. Kommuniceras fel budskap på fel plats blir det en negativ effekt, men relevant innehåll på rätt plats kan skapa en relation mellan konsumenten och varumärket. De tror också att vi mer och mer kommer lägga bort telefonen då Internet of things tar över, kommunikation kommer att ske via wearables, kläder och andra enheter, där telefonen reducerats till en sambandscentral.

Cecilia ser på framtiden med skräckblandad förtjusning. Hon ser många möjligheter men också faror om vi inte är uppmärksamma.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/frukost-och-framtidsspaning/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera