Den nya identiteten innebär både ny logotype och nytt formspråk. Det nya visuella språket ska vara lekfullt och kreativt. Med tydlig struktur lämnas det gott om utrymme för kreativitet både med element, logotyp, färg och typsnitt, menar de.
– Det känns helt rätt i tid att fräscha upp vår grafiska identitet. Sist vi gjorde det var i samband med 100-årsjubileumet 2012, och jubileumsloggan känns inte längre aktuell, säger konserthuschef Örjan Hans-Ers.
Bildspråket är enkelt, ruffigt och realistiskt, skriver Gävle symfoniorkester i ett pressmeddelande. De går ifrån bladguld, frack och patinerat trä för att istället röra sig mot tydliga färger och uttrycksfulla foton.
– När Gävle Symfoniorkester dessutom nämns med allt större respekt internationellt så är det viktigt att vi vågar ta plats i alla led, även grafiskt. Jag tycker personligen att den nya loggan är jättehäftig, avslutar Örjan Hans-Ers.