Med Göteborgs Rapés nya skrud vill man lyfta sitt ursprung genom att låta designen spegla staden där allt började en gång i tiden – Göteborg.
Snusmärkets anor går långt tillbaka, redan under mitten av 1800-talet började snusblandningen ta form. Med Göteborgs hamn som knutpunkt bidrog sjömännen med exotiska smaker från världens alla hörn. 1919 kom Göteborgs Rapé ut med den första officiella dosan som nu hängt med i drygt ett sekel, även om en del förändringar skett sedan dess. Exempelvis revs snuset på den gamla goda tiden (fun fact: ”rapé” betyder ”rivet” på franska) men mals numera.
Med sitt tydliga arv var det därför havet, hantverkstraditionen och fisket med institutionen Feskekörka som fick stå i centrum i den nya designen.
– De känns som naturliga kännetecken för Göteborg som den typiska kuststad den är, med en historia av fiske som går lång tillbaka i tiden, säger Stefan Garvander, marketing manager på Swedish Match.
Utöver de Göteborgspräglade illustrationerna har den nya dosan fått en uppdaterad typografi i guld, en ny färgton och en generell simplifiering av de grafiska elementen. Samtidigt har det varit viktigt för Swedish Match att bevara de visuella elementen som kännetecknar märket på ett övergripande plan: den djupblåa färgen med gulddetaljerna och ett typsnitt som inte rör sig allt för långt ifrån originalet.
– Ambitionen med Göteborgs Rapé har varit att utveckla designen med stor försiktighet och stilrenhet, det vill säga snarare designevolution än designrevolution. Med den nya designen önskar vi stärka kopplingen till varumärkets historia och ursprung och lyfta hantverket bakom snuset, säger Stefan och lägger till:
– Designen har försiktigt förfinat redan starka visuella komponenter, som monogrammet ”GR” och färgen som mattats ner för att stärka hantverkskänslan. Logotypen har centrerats och typografin är inspirerad av dåtidens packlårar i trä med stencilering och skräddarsydda detaljer.
Bildcred: Swedish Match.