Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Happy F&B tar hem Design S i grafisk design

TEXT Camilla Buch

I veckan delades priser ut till de vinnande bidragen i Swedish design awards 2018. I grafisk design var det Happy F&B som tog hem priset.

Annons

Design S – Swedish design awards riktar sig till professionella designer, formgivare, arkitekter, producenter och företag som arbetar med design i bred bemärkelse. Design S samarbetar med flera branschorganisationer som tillsammans med Svensk Form och juryordförande Lisa Lindström tar fram juryn och bidrar till prisets enorma bredd inom samtliga designdiscipliner.

– I en föränderlig tid som kräver nya lösningar visar årets nominerade bidrag att Sverige är en ledande designnation med stor kreativitet och innovativ kraft, säger Mats Widbom, vd Svensk form.

– Jag och juryn är väldigt stolta över årets alla Design S-vinnare – det har varit så intressant att arbeta med dem! Sveriges starka designtradition lyser verkligen igenom, säger Lisa Lindström, juryordförande.

Göteborgsoperan.

I kategorin grafisk design var det Happy F&B som kammade hem årets prisstatyett. Det var för byråns jobb med Göteborgsoperans nya grafiska profil de tog hem priset. Motiveringen löd:

”Göteborgsoperans nya identitet lyckas genom en experimentell skapandeprocess, som involverar husets medarbetare och den geografiska platsen, förmedla både lekfullhet och elegans. Den rörliga formen som fungerar utmärkt i digitala kanaler för tankarna till ett samtida och levande operahus.”

Pond & Bontouch kammade hem priset i kategorin digitala produkter och tjänster för sitt arbete med SJ, och Doberman vann i Tjänstedesign för sexualundervisningsappen Privatliv, beställd av sexualupplysarna Nathalie Simonsson och Zafire Vrba.

Alla vinnare finns på Design S hemsida.

Privatliv.
SJ.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop