Här är vinnarna i Kolla!

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2016-10-27
Under onsdagens prisutdelning stod det klart vilka som har plockat hem utmärkelserna i årets upplaga av Kolla! 14 silver och 14 guld delades ut.

Ungefär 1 000 bidrag var med och tävlade i de tre kategorierna grafisk design, illustration och rörlig bild. De här bidragen har röstats fram som årets guld- och silvermedaljörer (se alla vinnande bidrag på Kolla!:s vinnarsajt):

Publikens pris
Bidrag: Orka torka. Motståndsinspiration från Facebookgruppen Family living the true story.
Art director, författare, fotograf, redaktör: Lotta Sjöberg.
Grafisk formgivare: Mikael Jacobsson.
Uppdragsgivare: Galago

1.1 Illustration/redaktionell illustration
Guld
Bidrag: All the world’s her stage
Illustratör: Patrik Svensson
Art director: Suzette Moyer
Uppdragsgivare: Washington Post
Motivering: Klassisk redaktionell illustration på internationell nivå som väcker starka känslor med enklast möjliga medel. Ett elegant och effektivt hantverk som är relevant och lättolkat för den tänkta målgruppen.

Silver
Bidrag: Fighting ebola in Sierra Leone
Illustratör: Jöns Mellgren
Art director: Erich Nagler
Assistenter, modellbygge: Niki Lindroth von Bahr, Anna Mantzaris
Uppdragsgivare: Matter Magazine

1.2 Illustration/reklam, fakta, förpackning, omslag
Guld
Bidrag: Om man inte längre vill leva ser man världen med andra ögon
Illustratörer: Jennie Ekström, Elin Sandström
Byrå: TBWA
Uppdragsgivare: Mind
Motivering: I det kommersiella reklambruset förmedlas ett kontemplativt allvar där det svåra ämnet gestaltas på ett respektfullt och relevant sätt. De båda illustratörerna behärskar ett gammalmästerligt grafiskt uttryck.

Silver
Bidrag: Verum, titta så gott!
Illustratör: Maja Sten
Creative director: Gustav Egerstedt
Art directors: Jonas Frank, Felix Nilsson
Copywriters: Daniel Jakobsson, Amalia Pitsiava
Projektledare: Elin Johansson
Produktionsledare: Marie Nodbrink
Byrå: Saatchi & Saatchi
Uppdragsgivare: Norrmejerier

1.3 Illustration/bilderböcker
Guld
Bidrag: Alla går iväg
Illustratör, författare: Eva Lindström
Uppdragsgivare: Alfabeta
Motivering: Med tillsynes små medel och stillsam humor fångas den allmänmänskliga känslan av att hamna utanför. Den unika stilen spänner sömnlöst från barnets eget uttryckssätt till sofistikerat måleri. En allåldersbok.

Silver
Bidrag: All in line
Illustratör: Mattias Adolfsson
Grafisk formgivare: Jens Andersson
Uppdragsgivare: Sanatorium Förlag

1.4 Illustration/serier och serieromaner
Guld
Bidrag: Det kan alltid bli värre
Illustratör, grafisk formgivare: Lotta Sjöberg
Uppdragsgivare: Galago
Motivering: Ett samlat grepp om den superneurotiska samtidsmänniskan. Tecknaren uttrycker sig väl i många tekniker, från foto till kollapsat broderi. Träffsäkert och roligt för en säkerligen stor, och behövande, målgrupp.

Silver
Bidrag: Top Sterling – Hot in space
Illustratör: Dennis Eriksson
Uppdragsgivare: Nilleditions

1.5 Illustration/studentarbeten
Guld
Bidrag: Köttdjur
Koncept, designer, illustratör: Cajsa Wessberg
Fotograf: Alf Arén
Programmerare: Sebastian Magnusson, Jennie Olsson
Uppdragsgivare: Beckmans designhögskola
Motivering: Roliga och pedagogiska leksaker som tilltalar fler än bara barnen. Med skojiga och drastiska lösningar, i ett flertal tilltalande tekniker, tar de humoristiska köttdjuren det politiskt korrekta till en ny nivå.

Silver
Bidrag: I’ve never been fond of reality
Designer, illustratör: Maline Casta
Uppdragsgivare: Konstfack
2. Grafisk design

2.1 Grafisk design/identitetsdesign
Guld
Bidrag: A, B, se
Art directors, grafiska formgivare: Hanna Nilsson, Sofia Østerhus
Illustratör: Petter Odevall
Fotograf: Gustav Karlsson Frost
Projektledare: Päivi Ernkvist
Byrå: Byggstudio
Uppdragsgivare: Stockholms stad
Motivering: Lekfullt och seriöst på samma gång. Ett pedagogiskt och väl genomfört projekt med barn som målgrupp. Juryn hoppas att fler aktörer inom barnomsorgen inspireras av detta.

Silver
Bidrag: 1961
Creative directors: Ulrika Hellberg, Stefania Malmsten
Grafisk formgivare: Emma Olanders
Fotograf: Marcus Palmqvist
Projektledare, redaktör: Sandra Grill
Webbdesigner, utvecklare: Edvard Scott
Byrå: Malmsten Hellberg
Uppdragsgivare: Brf Täppan, Alexander White

2.2 Grafisk design/redaktionell design
Guld
Bidrag: Jean
Grafisk formgivare: Parasto Backman
Byrå: Studio Parasto Backman.
Uppdragsgivare: Dansnät Sverige, Dansens Hus
Motivering: Trots att det produceras myriader med trycksaker varje år är det sällsynt med en pamflett som inte räds det avancerade, och löser sin uppgift så väl som denna.

Silver
Bidrag: Inland
Art director, grafisk formgivare: Carl Anders Skoglund
Uppdragsgivare: Västerbottens museum, Sune Jonsson Centrum för dokumentärfotografi

2.3 Grafisk design/förpackning
Guld
Bidrag: Rudinski Fruktbrännvin
Designer: Peter Herrmann
Grafisk formgivare: Andrea Andersson
Projektledare: Åsa Berg
Produktionsledare: Maria Backström
Byrå: Garbergs Project
Uppdragsgivare: Robert Rudinski
Motivering: En tydlig och originell förpackningsdesign som förmedlar känslan av en hantverksmässigt framställd produkt. Den virkade etiketten har få budskap, men berättar fortfarande mycket.

Silver
Bidrag: With compliments, Carl Fredrik Reuterswärd
Creative director: Henrik Nygren
Designers: Pernilla Forsberg, Simon Wallhult
Fotograf: Patrik Lindell
Text: Thomas Millroth
Produktionsledare: Simon Wallhult
Byrå: Henrik Nygren Design
Uppdragsgivare: Belenius/Nordenhake

2.4 Grafisk design/böcker
Guld
Bidrag: Alice Lyttkens samlade författarskap
Art directors, grafiska formgivare: Alexandra Falagara, Brita Lindvall Leitmann
Byrå: Bastion – Agency Studio Lab
Uppdragsgivare: Albert Bonniers Förlag
Motivering: För att spegla den feministiska författaren används olika typsnitt för olika tidsepoker, alla formgivna av kvinnliga typografer – en imponerande och inspirerande designlösning.

Silver
Bidrag: In the shadow a shadow: The work of Joan Jonas
Grafisk formgivare, fotograf, produktionsansvarig: Hans Cogne
Konstnär, författare: Joan Jonas
Redaktör, författare: Joan Simon
Uppdragsgivare: Gregory R. Miller & Co

2.5 Grafisk design/studentarbeten
Guld
Bidrag: Approaching (the) book as matter
Grafisk formgivare: Maria Seipel
Uppdragsgivare: Högskolan för design och konsthantverk
Motivering: Ett väl genomfört studentarbete som utforskar boken som objekt i en digital samtid.

Silver
Bidrag: Sound perspectives on critical type
Art director, grafisk formgivare, författare: Magnus Andersson
Fotografer: Magnus Andersson, Lina Häger, Andy Liffner, Kaisi Rosin
Uppdragsgivare: Högskolan för design och konsthantverk
Motivering: Ett självreflekterande och gediget studentarbete baserat på en informationsinsamling och analys om typografi och musik. Ett projekt som bör lyftas fram.

3.1 Rörlig bild/film och musikvideo
Guld
Bidrag: När livet tar en vändning
Art director: Anna Kask
Animatör: Johan Toorell
Copywriter: Martin Johansen
Projektledare: Gustaf Sehlstedt
Produktionsledare: Matilda Palm
Planner: Claes Kjellström
Byrå: Le Bureau
Motivering: I stället för att använda pekpinnar förmedlas budskapet på ett nyskapande sätt. Genom ett starkt berättargrepp och medmänskligt tilltal förmedlas känslan ”Jag vill bli volontär!”.

Silver
Bidrag: Ibland gråter jag bara för att tiden går
Regissör, producent: Åsa Cederqvist
Filmfotograf: Marcos Engman
Klippning, postproduktion: Palle Lindqvist
Uppdragsgivare: Marit Bergman, Sugartoy Recordings
Produkt: Musikvideo

3.2 Rörlig bild/vinjetter, webb och tv
Guld
Bidrag: Kobra
Art directors, grafiska formgivare: Alexandra Falagara, Brita Lindvall Leitmann
Byrå: Bastion – Agency Studio Lab
Uppdragsgivare: Sveriges Television
Motivering: Med gedigen research i kombination med ett sinne för detaljer har formgivarna skapat en subtilt politiserad form. Kollagetekniken för Kobra in i samtiden och nytänder den trogna publikens intresse.

Silver
Bidrag: A dangerous game
Art directors, animatörer: Oskar Gullstrand, Linus Kullman, Jonas Lindman
Byrå: Naive
Uppdragsgivare: Monterose Pictures

3.3 Rörlig bild/spel, appar och interaktiv design
Guld
Bidrag: #Ogulligt
Grafisk formgivare: Lina Forsgren
Byrå: Geelmuyden Kiese
Uppdragsgivare: Svensk Djursjukvård
Motivering: Med smarta grepp och originellt formspråk anpassas kampanjen väl till målgruppen genom att spela på bandet mellan hund och människa. Det positiva tilltalet bryter mot traditionen att använda sig av förmaningar.

Silver
Bidrag: Poesi på g
Art director, grafisk formgivare: Emma Eriksson
Digital art director: Mikael Ståhl
Illustratör: Dennis Eriksson
Författare: Sara Paborn
Copywriter: Claes Kjellström
Utvecklare: Mikael Svensson
Produktionsledare: Philip Smith
Originalare: Cecilia Anefelt, Kalle Garmark
Ljudproduktion: Flickorna Larsson
Byrå: Le Bureau
Uppdragsgivare: Sara Paborn

3.4 Rörlig bild/studentarbeten
Guld
Bidrag: World white web
Art director, grafisk formgivare, kommunikatör: Johanna Burai
Uppdragsgivare: Beckmans designhögskola
Motivering: World white web belyser effektivt det akademiska begreppet vithetsnormen och visar genom en bildsökning på internet upp denna problematik med exemplarisk pedagogik. Kampanjen uppmanar också till aktion som har gett ett kraftfullt resultat.

Silver
Bidrag: Freedom
Art directors: Madelene Lindberg, Tomas Möller, Anna Dormer Volgsten, Miriam Nicole Zirignon
Fotografer: Sara Fritzon, Olle Lundin
Ljussättare: Hanno Fuchs
Ljudläggare: Mario Anderson
Passare: Andreas Lindholm
Grading: Frida Franker
Elektriker: Mats Ljungberg
Uppdragsgivare: Beckmans designhögskola, Svenska PEN