Humor, naivitet och mod

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2015-12-18
Lars Elfman är ad på Forsman & Bodenfors i Göteborg. Han är en i teamet som gjorde om Oatlys form, och han kommer tillsammans med John Schoolcraft från Oatly att tala på CAP&Design Live med tema förpackning den 11 februari.

Vad kommer du att prata om på CAP&Design Live?
Jag kommer att prata om byråns samarbete med Oatly. Mest om förpackningsdesignen, vad som ledde fram till den slutgiltiga formen och hur vi ser på förpackningens roll i kommunikationen. Men också om det övergripande varumärkesarbetet, och såklart Svensk Mjölks stämning av Oatly, vad det har inneburit. Med mig har jag John Schoolcraft som är creative director på Oatly.

Vad tror du det är som gjort Oatlys förpackningar så uppskattade?
Vi har lyckats träffa rätt tonalitetsmässigt och tillfört något som tidigare saknats i kyldisken. En stark personlighet, massor med humor, naivitet och en hel del mod. 

Vilka trender har du sett när det kommer till förpackningsdesign det senaste året?
[event]Om jag ska vara helt ärlig så har jag ingen aning. Jag jobbar vanligtvis inte med förpackningsdesign och har därför dålig koll på branschen. Kanske är det en av anledningarna till varför Oatlys förpackningar ser ut som de gör?

Läs mer och anmäl dig till eventet här.

Lars Elfman-highres