Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Inkludering för tillväxt – ända ned i designen

TEXT Camilla Buch

Nätverket The Social Few driver inkluderingsfrågor för en hållbar tillväxt inom marknadsföring, kommunikation och organisation. I höst återlanserades nätverket med ny grafisk profil och dotterverksamheten Zena.

Annons
Från vänster: Karin Kindgren, Suzan Hourieh, Leah Deriba, Mina Billing, Alexandra Lahdo, Hanna Nordenö. Foto: Jimmy Eriksson.

Inkludering handlar inte om välgörenhet, det handlar om hållbar tillväxt och överlevnad. Det är grundstommen i The Social Few och dotterverksamheten, byrån Zena – att jobba med kunskap och utveckling inom inkludering, hos organisationer inom marknad och kommunikation. Huvudsyftet för nätverket är att jobba tillsammans med organisationer för att se över dess inkludering-sarbete – och visa på hur det leder till ökad tillväxt, påvisat av studier från bland annat Harvard och McKinsey.* 

— Ofta pratas det inte om vad inkludering faktiskt innebär för företagen, att det faktiskt handlar om tillväxt. Många startups som hade inkludering top of mind redan i starten går det väldigt bra för i dag, se på Spotify till exempel. Vi kommer inom nätverket att jobba mycket med att lyfta goda exempel och prata om möjligheter – vi vill gärna att företag knyter sig an till oss och forma partnerskap för att ta arbetet vidare, säger grundare Suzan Hourieh.

Byråverksamheten Zena är helt ny och lanserades i samband med den nya grafiska identiteten. Med den är tanken att samla kompetens från hela branschen för att ideellt hjälpa organisationer och företag som jobbar med inkluderingsarbete, men som kanske inte har kapital att lägga på kreativa lösningar, marknadsföring och kommunikation …

Läs hela artikeln i senaste CAP&Design.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop