Inkludering för tillväxt – ända ned i designen

TEXT 

Camilla Buch

ÄNDRAD 

2018-01-24

 | 

PUBLICERAD 

2018-01-24
Nätverket The Social Few driver inkluderingsfrågor för en hållbar tillväxt inom marknadsföring, kommunikation och organisation. I höst återlanserades nätverket med ny grafisk profil och dotterverksamheten Zena.
Från vänster: Karin Kindgren, Suzan Hourieh, Leah Deriba, Mina Billing, Alexandra Lahdo, Hanna Nordenö. Foto: Jimmy Eriksson.

Inkludering handlar inte om välgörenhet, det handlar om hållbar tillväxt och överlevnad. Det är grundstommen i The Social Few och dotterverksamheten, byrån Zena – att jobba med kunskap och utveckling inom inkludering, hos organisationer inom marknad och kommunikation. Huvudsyftet för nätverket är att jobba tillsammans med organisationer för att se över dess inkludering-sarbete – och visa på hur det leder till ökad tillväxt, påvisat av studier från bland annat Harvard och McKinsey.* [fakta id=”43218″]

— Ofta pratas det inte om vad inkludering faktiskt innebär för företagen, att det faktiskt handlar om tillväxt. Många startups som hade inkludering top of mind redan i starten går det väldigt bra för i dag, se på Spotify till exempel. Vi kommer inom nätverket att jobba mycket med att lyfta goda exempel och prata om möjligheter – vi vill gärna att företag knyter sig an till oss och forma partnerskap för att ta arbetet vidare, säger grundare Suzan Hourieh.

Byråverksamheten Zena är helt ny och lanserades i samband med den nya grafiska identiteten. Med den är tanken att samla kompetens från hela branschen för att ideellt hjälpa organisationer och företag som jobbar med inkluderingsarbete, men som kanske inte har kapital att lägga på kreativa lösningar, marknadsföring och kommunikation …

Läs hela artikeln i senaste CAP&Design.