”Intensivt är en underdrift”

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2016-06-27

 | 

PUBLICERAD 

2016-06-27
Candice Madrid-Dahlqvist, design director på Identity Works, satt med i Cannes Lions designjury. Vi passade på att fråga henne om hur arbetet har varit – och vilka trender hon såg bland bidragen.

Hur har juryarbetet varit?
– Att kalla det intensivt skulle vara en underdrift! Vi plöjde igenom över 2 000 bidrag under tre dagar. Vilket följdes av ytterligare några dagar då vi övervägde shortlisten och röstade på vilka bidrag som skulle få lejon. Överlag har det varit en rolig och minnesvärd upplevelse, fylld av många skratt och eftertänksamma debatter. Det är rätt häftigt att se en grupp toppkreatörer samlas på det sättet. Och som jury skapade vi ovanligt tighta band och några långsiktiga vänskaper.

Vad tycker du om nivån på årets bidrag?
– Det var många starka jobb från Japan med stora koncept och fantastiskt utförande. Japanerna verkar hitta balansen mellan skicklig abstraktion och kommersiell påtaglighet i sitt designarbete – och det här årets Grand Prix bevisar det. För ett stort varumärke som Panasonic är Dentsus Life is electric verkligen en bedrift.

Candice Madrid–Dahlqvist
Candice Madrid–Dahlqvist

Har du sett någon genomgående trend?
– Emojis överallt! Vi såg också många dynamiska varumärkesidentiteter det här året, men flera av dem var omotiverade. Det vara bara några som stod ut och använde tekniken på rätt sätt och lyckades nå hög effekt. Låt oss hoppas att den här trenden har nått sin peak, och att vi börjar se en återgång till solida och singulära identiteter nästa år.

Det blev ingen prisskörd för Sverige, har du några tankar kring varför?
– Underligt nog var det inte så många bidrag från Sverige. Jag är förvånad över att inte ha sett några av mina favoriter från Guldägget.

Hur har Cannes Lions varit i år – är det något speciellt som du tar med dig hem?
– VR syntes på hela festivalen! Och att byråer blir mer produktcentrerade är ett trendigt ämne. Men det som förvånar mig är att det fortfarande finns ett stort gap mellan design och reklam. Jag tycker att Cannes Lions är en av de få institutioner som har kraften att förändra det. Med de relativt nya kategorierna Design och Produktdesign ser jag en möjlighet för design att få en mer inflytelserik närvaro i reklam.