Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Internetfokus i Mozillas nya form

TEXT Camilla Buch

Mozilla, organisationen bakom webbläsaren Firefox, har gått ut med en ny identitet med stort fokus på internet.

Annons

Mozilla-12jan-1500px_color

”Vår varumärkesidentitet, vår logotyp, vår röst, vår design – sänder en viktig signal om vad vi tror på och vad vi gör. Och för att vi är så engagerade i att säkerställa att internet är en hälsosam, global, offentlig resurs, öppen och tillgänglig för alla, har vi tagit in internets språk i vår varumärkesidentitet”, skriver Tim Murray, chef för Mozillas Creative Team, i ett blogginlägg där de introducerar den nya identiteten.

I den nya logotypen för organisationen har de jobbat in de välkända :// från URL:ens http://, och den är skriven i typsnittet Zilla som togs fram för organisationen av Typotheque i Nederländerna, men som är gratis att använda för alla. Färgerna i logotypen, som ändras beroende på dess kontext, är tagna från de highlight-färgerna som används i många webbläsare i dag.

johnsonbanks_Mozilla_zilla_type_2

Mozillas nya bildspråk är ombytligt – de skriver att de tyckte att det kändes statiskt att en bild eller ikon skulle representera hela organisationen. Därför har de ett föränderligt bildspråk i alla digitala miljöer, som ska representera det ombytliga ekosystemet på internet.

Mozilla-12jan-1500px_imagery

”Ett dynamiskt bildspråk gör att Mozillas identitet kan utvecklas i takt med själva internet, alltid nytt och fräscht. Statiska tillämpningar av vårt identitetssystem innefattar flera bilder i olika lager, som om de vore stillbilder tagna från en rörlig digital upplevelse”, skriver Tim Murray vidare.

Mozillas tidigare logotyp.
Mozillas tidigare logotyp.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop