”Vår varumärkesidentitet, vår logotyp, vår röst, vår design – sänder en viktig signal om vad vi tror på och vad vi gör. Och för att vi är så engagerade i att säkerställa att internet är en hälsosam, global, offentlig resurs, öppen och tillgänglig för alla, har vi tagit in internets språk i vår varumärkesidentitet”, skriver Tim Murray, chef för Mozillas Creative Team, i ett blogginlägg där de introducerar den nya identiteten.
I den nya logotypen för organisationen har de jobbat in de välkända :// från URL:ens http://, och den är skriven i typsnittet Zilla som togs fram för organisationen av Typotheque i Nederländerna, men som är gratis att använda för alla. Färgerna i logotypen, som ändras beroende på dess kontext, är tagna från de highlight-färgerna som används i många webbläsare i dag.
Mozillas nya bildspråk är ombytligt – de skriver att de tyckte att det kändes statiskt att en bild eller ikon skulle representera hela organisationen. Därför har de ett föränderligt bildspråk i alla digitala miljöer, som ska representera det ombytliga ekosystemet på internet.
”Ett dynamiskt bildspråk gör att Mozillas identitet kan utvecklas i takt med själva internet, alltid nytt och fräscht. Statiska tillämpningar av vårt identitetssystem innefattar flera bilder i olika lager, som om de vore stillbilder tagna från en rörlig digital upplevelse”, skriver Tim Murray vidare.
