Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events
Förpackning
37932

Klässbols i ny förpackning

TEXT Mette Rosencrantz
ÄNDRAD 2015-12-04 | PUBLICERAD 2015-12-02

Kreatörerna Rasmus Erixon och Tobias Möller fick i uppdrag att designa förpackningar till Klässbols linneväveris produkter. Båda studerar förpackningsdesign på Brobygrafiska. CAP&Design fick en pratstund med Rasmus Erixon där han berättar om projektet.

Annons

Vad fick ni för brief från Klässbols?
– I dagsläget har Klässbols Linneväveri inga bra förpackningslösningar för sina produkter. Till exempel deras löpare, som endast är rullade på papperscylindrar. Klässbols är i dag placerade i facket för hantverk snarare än modern design där de hör hemma. Vårt uppdrag var att ta fram nya smarta design- och förpackningslösningar som framhäver den moderna designen och kvalitén i produkterna.

Rasmus Erixon berättar vidare att både han och Tobias Möller ville ta fram en förpackning som kunde framhäva produkten men samtidigt skydda den.

– Vi tog inspiration från Klässbols fabrik, där de överlappande trådarna i maskinerna gav oss formen på förpackningarnas framsidor. Förpackningarna är helt limfria och kan lika gärna sättas ihop i butik som i fabriken. Vi har skapat en enkel design som tydligt beskriver produkten och vad den används till.

– Under namnet på designen har vi har valt att använda formgivarens signatur. Detta bryter snyggt av från det enkla typsnittet och skapar en inbjudande och familjär känsla. Längst ner på etiketten har vi tillsammans med ikonerna för Kunglig hovleverantör samt Bra miljöval skapat ikoner som tydligt beskriver att produkten är tillverkad i Klässbol och gjord av linne. På sidan av etiketten finns en text som beskriver vad produkten kan användas till, då det i dagsläget lätt kan missuppfattas av kunden. Etiketterna är printade på ett tunnare papper med textur för att behålla känslan av kvalitetshantverk och skapa en exklusiv känsla.

2ce41b31217143.56477552ab04d aac99331217143.56477552a93ee

510efd31217143.56477552a6e63

be057831217143.56477552ad592

dcf54a31217143.56477552aec26

faa00931217143.56477552a59cf

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop