Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nytt koncept ska öka blodgivning

TEXT Camilla Buch

Nu samlas alla blodverksamheter i Sverige under samma grafiska profil och namnet Ge blod. Målet är att skapa uppmärksamhet för blodgivning och därmed rekrytera och behålla blodgivare, enligt Blodcentralen.

Annons

– Med den nya grafiska profilen blir det lättare att känna igen Ge blod oavsett var i landet man befinner sig. Profilen är också bättre anpassad till de digitala kanaler och tjänster som vi erbjuder, säger Ulrika Ljung, ordförande Ge blod kommunikation, regionblodcentralernas nätverk för PR och kommunikation.

Den nya grafiska profilen införs successivt. Den 14 november förändrades utseendet på geblod.nu och i sociala medier.

– Varje år behöver vi rekrytera 45 000 nya blodgivare för att möta efterfrågan på blod, då ungefär lika många slutar ge blod av olika anledningar. Det är viktigt att vi syns i samhället och vi har även tagit fram ett stödmärke som kan användas av de företag och organisationer som vill visa att de stödjer blodgivningen, till exempel genom att låta anställda ge blod på arbetstid, säger Ulrika Ljung.

– För att skapa bra förutsättningar för blodgivning i landet behövs en tydlig avsändare både nationellt och lokalt. En viktig aspekt i arbetet har därför varit att skapa en flexibel identitet som kan fungera utifrån de olika förutsättningar som finns i landstingen runtom i landet, säger Bjarne Otterdahl, ceo på Identity Works, som också gjort Blodcentralens grafiska identitet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop