– Med den nya grafiska profilen blir det lättare att känna igen Ge blod oavsett var i landet man befinner sig. Profilen är också bättre anpassad till de digitala kanaler och tjänster som vi erbjuder, säger Ulrika Ljung, ordförande Ge blod kommunikation, regionblodcentralernas nätverk för PR och kommunikation.
Den nya grafiska profilen införs successivt. Den 14 november förändrades utseendet på geblod.nu och i sociala medier.
– Varje år behöver vi rekrytera 45 000 nya blodgivare för att möta efterfrågan på blod, då ungefär lika många slutar ge blod av olika anledningar. Det är viktigt att vi syns i samhället och vi har även tagit fram ett stödmärke som kan användas av de företag och organisationer som vill visa att de stödjer blodgivningen, till exempel genom att låta anställda ge blod på arbetstid, säger Ulrika Ljung.
– För att skapa bra förutsättningar för blodgivning i landet behövs en tydlig avsändare både nationellt och lokalt. En viktig aspekt i arbetet har därför varit att skapa en flexibel identitet som kan fungera utifrån de olika förutsättningar som finns i landstingen runtom i landet, säger Bjarne Otterdahl, ceo på Identity Works, som också gjort Blodcentralens grafiska identitet.