Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Konstfack samarbetar med Naturskyddsföreningen

TEXT Mina Stierna
Annons

Tredjeårsstudenterna på programmet Grafisk formgivning och illustration gör digital kampanj med visuella tolkningar av Naturskyddsföreningens uppmaning att engagera sig i klimatfrågan.

Forskningen är entydig – vi måste agera nu om vi ska ha en chans att begränsa den globala uppvärmningen och de konsekvenser den medför – extremväder, havsnivåhöjningar, minskad matproduktion och artutrotning. Men trots stor medvetenhet kring klimatfrågan fortsätter de flesta av oss att leva som vanligt. Kanske är frågan så stor och komplex, kanske tar känslan av maktlöshet över.

– Det är välkänt att människan har svårt för förändring, bland annat på grund av att det är svårt att visualisera en framtid som vi inte känner till. Här anser jag att visuell kommunikation kan vara behjälpligt, som ett redskap att gestalta det okända, säger Josefine Engström, lektor i illustration och initiativtagare till kursen, och fortsätter:

– Det är ju välkänt att bild är ju ett medium som berör, bilden har en direkt känslomässig inverkan. Vi lever i en tid där vi kommunicerar visuellt i allt större utsträckning. Vi omringas av bilder från morgon till kväll; från våra privata digitala universum till rörliga storbildsannonser på offentliga platser. Därför ökar också vikten av bra visuell kommunikation för att sticka ut från sorlet, tydliggöra komplexa frågor och på så vis inspirera och engagera. På Konstfack, Grafisk formgivning och illustration, utbildar vi experter på just detta, avslutar hon.

– Vi är mycket glada att studenterna från Konstfack engagerar sig i klimatfrågan. I en tid då hoten mot våra ekosystem är större än någonsin tidigare, behövs alla krafter. Genom dessa bidrag får vi nya perspektiv och hoppas nå breda målgrupper med vårt budskap, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Syftet med kampanjen är att inspirera och skapa en vilja hos fler att vara delaktiga i att agera för klimatet och för framtiden. Den visas nu på Naturskyddsföreningens hemsida samt i Konstfacks och studenternas sociala mediekanaler.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]