Kreativ tävling för unga talanger i Norden

TEXT 

Sara Wilk

PUBLICERAD 

2015-06-18
För andra året i rad kommer CAP&Design tillsammans med Adobe Nordic att hålla New Creative Talent Award, en tävling för att hitta de mest kreativa nordiska talangerna. Tävlingen presenterades under Creative Cloud Creative Meet Up i Köpenhamn.

Åtta kreatörer under 28 år från Sverige, Danmark, Norge och Finland ska utses från de talanger som nomineras. Vem som helst kan nominera någon annan eller sig själv genom att följa den här länken.

Vinnaren kommer att synas i CAP&Design och Adobe Nordics medier samt får resa till Stockholm för prisutdelningen i höst. Nomineringen är öppen till 1 oktober, och vinnaren utses i November. Alla som nominerar en talang till tävlingen har chans att vinna Creative Cloud-priser samt prenumerationer på CAP&Design.

Tävlingen presenterades under Creative Cloud Creative Meet Up, ett event i Köpenhamn som hölls dagen efter att Adobe lanserat en stor uppdatering för Creative Cloud. Under eftermiddagen, som välsignats med grå skyar och regn, berättade nordiska kreatörer om projekt, teknik och nya trender.

Med på scenen fanns till exempel illustratören Mats Johansson, som var med och grundade Acne i slutet av 1990-talet. Företagets resa började med jeans, men under de senaste åren har leksaker blivit en större del av verksamheten i och med varumärket Acne Jr.

– Jag har börjat att göra leksaker, vilket alla illustratörer vill göra, konstaterade han.

Camilla Frederiksen, frilansande varumärkes- och kommunikationsrådgivare, delade med sig av sina tankar kring hur design blir en allt större del av företags affärsutveckling.

– Vi ser ett större överlapp mellan affärsrådgivning och designrådgivning. Design är affärer och affärer är design.

Inte minst, konstaterar hon, eftersom designers är vana vid att lösa problem, berätta historier och engagera människor. Aspekter som är viktiga i alla affärsprocesser.

Den sista talaren på scen var Kim Jong Andersen från McCann Worldgroup i Köpenhamn, som uppmuntrade publiken att ta hand om sina idéer, både i förberednings-, pitch- och planeringsfasen. Att göra sitt yttersta – och inte bara good enough – genom hela processen är det som gör att goda idéer får liv, menade han.