Kreativitet och effekt i samspel

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2017-09-01
Effekten och kreativiteten är sammanlänkad, menar 100-wattarens juryordförande i konsument-kategorin Mats Dahlquist.

Kommunikationstävlingen 100-wattaren fokuserar på både kreativitet och effekt. Den 13 september stänger dörrarna för att lämna in bidrag och juryns arbete påbörjas. Vi passade på att prata med juryordförande i kategorin konsument, Mats Dahlquist, marknadsdirektör på Trygghansa.

– Det ska bli jättespännande. Jag har varit med och bedömt bidrag i tävlingar tidigare, men inte på det här sättet, så det ska bli kul.

Vad kommer ni främst att titta efter?
– Det är flera delar, 100-wattaren tittar ju på både kreativitet och effekt, och hur de samspelar – vilket skiljer oss lite från många andra reklamtävlingar. Det är svårt, det kan vara ett litet företag som gjort en jättekreativ kampanj med lite investering jämfört med ett stort företag med en effektiv jättekampanj som kan betala för sig – det kan vara svårt att bedöma vem som gjort bäst jobb.

Vad tror du att ni kommer se mycket av?
– Jag blir ju förvånad om vi inte ser mycket digitalt, naturligtvis. Och i det också, sociala medier. Det är ett självklart sätt att få stor effekt med små medel i dag.

Vad är avgörande?
– De två kriterierna ska ju jämkas, de ska ju samspela. Men personligen tycker jag att effekten är väldigt viktig, den väger tungt. Samtidigt är oftast effekten en funktion av kreativiteten. Jag hör ibland att de skulle ha något slags motsatsförhållande, men jag tycker snarare att de hänger intimt samman i det brus vi lever i. Är kampanjen inte kreativ kommer den inte nå igenom.