Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kunder i mål på 48H med Breakout Agency

TEXT Lamin Kivelä

I stället för praktik under Berghs utbildning Digital Design och Strategi valde Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo att köra egen byrå – Breakout Agency. Det blev jobb för bland andra Norrsken Foundation.

Annons

De skulle egentligen bara prata praktikplats med Nina Wenström, digital designer och producer på Norrsken Foundation.

I stället tog de tillfället i akt och sålde in Breakout Agency. Det ledde till den första briefen.

Klockan är strax innan halv tre den 9 mars 2021. Snön hänger i den nollgradiga luften då vi kliver in på Bröd och Salt, i hörnet Sveavägen och Rådmansgatan i Stockholm.

Varmt kaffe i muggen. Påtår ingår.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde V och Julia Ådemo är inne på slutet av Berghs ettåriga utbildning, Digital Design och Strategi.

De beskriver alla tre hur less de var på distansarbete i början av 2021. Då hade första terminen på utbildningen gått. I stort helt på distans. På grund av pandemin med covid-19.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo. Foto: Olof Bygren.
Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo. Foto: Olof Bygren.

Med praktiken ville de ta chansen att göra något annat och få möjlighet att jobba mindre på distans, med maximalt antal projekt och med frihet att välja roller själva.

– Det som drev oss att starta det här var ett behov av att kanske göra något annorlunda i en annorlunda tid, berättar Dalija Ayoubi.

Idén fick de, eller egentligen Julia Ådemo efter att ha lyssnat på en föreläsning med Maksimilian Kallhed. Han beskriver sig själv som kreativ konsult och sitter, bland många andra uppdrag med i styrelsen på Hyper Island.

Som student där, drog Maksimilian Kallhed 2012 igång ett liknande projekt som Breakout Agency – The Popup Agency.

– Sedan dess har jag poppat upp runt jorden för att lösa briefer på 48 timmar, berättar Maksimilian Kallhed då vi senare kontaktar honom.

Brief och arbetsgrupp

Norrsken Foundation
Nina Wenström, digital designer & producer, Norrsken Foundation
Helena Holmgren, grundare av organisationen Tänk om nu, medlem i Norrsken Foundation

Therapy by Katherine
Katherine Rodson, KBT terapeut, Therapy by Katherine

Norrsken Foundation
Nina Wenström, digital designer & producer, Norrsken Foundation
Erik Engellau-Nilsson CEO, Norrsken foundation
Karin Ringbäck, partner relations lead & creative events, Norrsken Foundation

Vattensport
Emil Malmsten, e-handel, marknadsföring och försäljning, Vattensport
Shriya Shekhar, UX designer

Ericsson
Anna Pellnäs, marketing lead, Ericsson
Lars Bergquist, head of learning, Ericsson

Urban Oasis
Johanna Öhlén Meschke, chief marketing officer, Urban Oasis
Per Lööv, creative designer, Urban Oasis

“Hemlig bank”
Innovation department, “hemlig bank”

Perfect Fools
Klas Lusth, executive creative director och partner, Perfect Fools
Mattias Mattisson, design director, Perfect Fools

Filipe Macedo & Hey Harper
Filipe Macedo, creative strategist & chief marketing officer, Filipe Macedo
Catarina Oliveira, founder & CEO, Hey Harper

När Julia Ådemo frågade Dalia Ayoubi och Paulina Ugalde V ifall de ville hänga på och starta en byrå i stället för att göra en vanlig praktik, svarade de ja direkt.

Praktiken för deras utbildning på Berghs skulle börja den 15 februari. För att kunna köra sitt egna spår i stället, startade arbetet med Breakout Agency några veckor innan.

Med Maksimilian Kallhed som mentor.

– Jag tror att jag kan relatera till många utmaningar Breakout Agency har stått inför. Alltifrån att inte vill placeras i ett fack, till att förstå relationen mellan affär och kreativitet. Att föreslå ett annat sätt att arbeta i en industri med stor integritet är inte lätt.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde V och Julia Ådemo satte som mål att lösa två briefer i veckan, med 48 timmar på varje. Det skulle blivit åtta briefer, men stannade på totalt nio.

Norrsken Foundation, intervju och plåtning för Tänk om nu. Bild: Skärmdump från video.
Norrsken Foundation, intervju och plåtning för Tänk om nu. Bild: Skärmdump från video.

Bland uppdragen kan vi nämna en ”member story” för Norrsken Foundation där Breakout Agency fick i uppdrag att intervjua och plåta Helena Holmgren, som driver Tänk om nu. Leveransen bestod av en artikel, en konceptvideo och profilinlägg på Norrskens sociala medier.

För Urban Oasis, som odlar i städer blev det en kampanj i sociala medier. För att bygga varumärkeskännedom.

För distributören Vattensport tog Breakout Agency fram en ny identitet.

Processen då. Varför just 48 timmar?

– För att vara helt ärlig, finns det ingen magisk filosofi bakom processen, berättar Maksimilian Kallhed och fortsätter;

– Hyper Island tog så mycket av fritiden att vi bara hade helgerna för sidoprojekt. Därav tidsramen på 48 timmar. Vi insåg snabbt att formatet var perfekt för att behålla fokus och energi för att utveckla koncept och idéer.

Varumärkeskännedom för Urban Oasis. Kampanj för sociala medier. Bild: Breakout Agency.
Varumärkeskännedom för Urban Oasis. Kampanj för sociala medier. Bild: Breakout Agency.

Paulina Ugalde V berättar att metoden i realiteten har lett till att de jobbat all vaken tid under de 48 timmarna.

De tre studenterna har, till skillnad mot en praktik, fakturerat kunderna. Som vilken byrå som helst.

Har ni startat en firma för byrån?

– Nu kör vi Frilans finans för att minska på tiden med administration. Sedan ska vi titta på upplägget igen, och se ifall vi kan skapa något hållbart av det, berättar Julia Ådemo.

Kommer ni att driva projektet med Breakout Agency vidare efter utbildningen?

– Det hade varit superkul, men som sagt är det helt beroende av hur vi kan få det att gå ihop ekonomiskt, säger Julia Ådemo.

Vi frågar Maksimilan Kallhed om han kan se Breakout Agency leva vidare, som ett riktigt, registrerat företag?

– Absolut! Vi utvecklade vårt sidoprojekt till en global byrå. Vad säger att Breakout Agency inte skulle kunna göra samma sak? Vad än teamet bestämmer sig för att göra, kommer den här erfarenheten att hjälpa dem vidare till nästa steg i karriären.

Ny identitet för Vattensport. Bild: Breakout Agency.
Ny identitet för Vattensport. Bild: Breakout Agency.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop