Kunder i mål på 48H med Breakout Agency

TEXT 

Lamin Kivelä

ÄNDRAD 

2021-03-12

 | 

PUBLICERAD 

2021-03-12
I stället för praktik under Berghs utbildning Digital Design och Strategi valde Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo att köra egen byrå – Breakout Agency. Det blev jobb för bland andra Norrsken Foundation.

De skulle egentligen bara prata praktikplats med Nina Wenström, digital designer och producer på Norrsken Foundation.

I stället tog de tillfället i akt och sålde in Breakout Agency. Det ledde till den första briefen.

Klockan är strax innan halv tre den 9 mars 2021. Snön hänger i den nollgradiga luften då vi kliver in på Bröd och Salt, i hörnet Sveavägen och Rådmansgatan i Stockholm.

Varmt kaffe i muggen. Påtår ingår.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde V och Julia Ådemo är inne på slutet av Berghs ettåriga utbildning, Digital Design och Strategi.

De beskriver alla tre hur less de var på distansarbete i början av 2021. Då hade första terminen på utbildningen gått. I stort helt på distans. På grund av pandemin med covid-19.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo. Foto: Olof Bygren.
Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde Vergara och Julia Ådemo. Foto: Olof Bygren.

Med praktiken ville de ta chansen att göra något annat och få möjlighet att jobba mindre på distans, med maximalt antal projekt och med frihet att välja roller själva.

– Det som drev oss att starta det här var ett behov av att kanske göra något annorlunda i en annorlunda tid, berättar Dalija Ayoubi.

Idén fick de, eller egentligen Julia Ådemo efter att ha lyssnat på en föreläsning med Maksimilian Kallhed. Han beskriver sig själv som kreativ konsult och sitter, bland många andra uppdrag med i styrelsen på Hyper Island.

Som student där, drog Maksimilian Kallhed 2012 igång ett liknande projekt som Breakout Agency – The Popup Agency.

– Sedan dess har jag poppat upp runt jorden för att lösa briefer på 48 timmar, berättar Maksimilian Kallhed då vi senare kontaktar honom.

[fakta id=”48795″]När Julia Ådemo frågade Dalia Ayoubi och Paulina Ugalde V ifall de ville hänga på och starta en byrå i stället för att göra en vanlig praktik, svarade de ja direkt.

Praktiken för deras utbildning på Berghs skulle börja den 15 februari. För att kunna köra sitt egna spår i stället, startade arbetet med Breakout Agency några veckor innan.

Med Maksimilian Kallhed som mentor.

– Jag tror att jag kan relatera till många utmaningar Breakout Agency har stått inför. Alltifrån att inte vill placeras i ett fack, till att förstå relationen mellan affär och kreativitet. Att föreslå ett annat sätt att arbeta i en industri med stor integritet är inte lätt.

Dalija Ayoubi, Paulina Ugalde V och Julia Ådemo satte som mål att lösa två briefer i veckan, med 48 timmar på varje. Det skulle blivit åtta briefer, men stannade på totalt nio.

Norrsken Foundation, intervju och plåtning för Tänk om nu. Bild: Skärmdump från video.
Norrsken Foundation, intervju och plåtning för Tänk om nu. Bild: Skärmdump från video.

Bland uppdragen kan vi nämna en ”member story” för Norrsken Foundation där Breakout Agency fick i uppdrag att intervjua och plåta Helena Holmgren, som driver Tänk om nu. Leveransen bestod av en artikel, en konceptvideo och profilinlägg på Norrskens sociala medier.

För Urban Oasis, som odlar i städer blev det en kampanj i sociala medier. För att bygga varumärkeskännedom.

För distributören Vattensport tog Breakout Agency fram en ny identitet.

Processen då. Varför just 48 timmar?

– För att vara helt ärlig, finns det ingen magisk filosofi bakom processen, berättar Maksimilian Kallhed och fortsätter;

– Hyper Island tog så mycket av fritiden att vi bara hade helgerna för sidoprojekt. Därav tidsramen på 48 timmar. Vi insåg snabbt att formatet var perfekt för att behålla fokus och energi för att utveckla koncept och idéer.

Varumärkeskännedom för Urban Oasis. Kampanj för sociala medier. Bild: Breakout Agency.
Varumärkeskännedom för Urban Oasis. Kampanj för sociala medier. Bild: Breakout Agency.

Paulina Ugalde V berättar att metoden i realiteten har lett till att de jobbat all vaken tid under de 48 timmarna.

De tre studenterna har, till skillnad mot en praktik, fakturerat kunderna. Som vilken byrå som helst.

Har ni startat en firma för byrån?

– Nu kör vi Frilans finans för att minska på tiden med administration. Sedan ska vi titta på upplägget igen, och se ifall vi kan skapa något hållbart av det, berättar Julia Ådemo.

Kommer ni att driva projektet med Breakout Agency vidare efter utbildningen?

– Det hade varit superkul, men som sagt är det helt beroende av hur vi kan få det att gå ihop ekonomiskt, säger Julia Ådemo.

Vi frågar Maksimilan Kallhed om han kan se Breakout Agency leva vidare, som ett riktigt, registrerat företag?

– Absolut! Vi utvecklade vårt sidoprojekt till en global byrå. Vad säger att Breakout Agency inte skulle kunna göra samma sak? Vad än teamet bestämmer sig för att göra, kommer den här erfarenheten att hjälpa dem vidare till nästa steg i karriären.

Ny identitet för Vattensport. Bild: Breakout Agency.
Ny identitet för Vattensport. Bild: Breakout Agency.