Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Lär dig kommunicera i frispråkig anda av Astrid Lindgren

TEXT Mina Stierna
ÄNDRAD 2019-02-11 | PUBLICERAD 2019-02-08
Annons

Hon kämpade mot kärnkraft och försvarade det öppna landskapet. Hon gav djuren en röst och protesterade mot trånga burar och ovärdiga villkor. Hon tog ställning mot våld, hjälpte flyktingbarn och drog unga nynazister i örat. #ingenlitenlort är utställningen om Astrid Lindgren som opinionsbildare och betydelsen av att göra sin röst hörd.

Astrid Lindgren är mest känd som en av Sveriges främsta och en av världens mest översatta författare men var också en fantastisk kommunikatör. Många är vi som har läst berättelserna om Pippi Långstrump, skrattat åt Emil i Lönneberga och fällt en tår för bröderna Lejonhjärta. Utställningen #ingenlitenlort visar en annan sida av Astrid Lindgrens liv och värld. En värld som tar avstamp i Astrid Lindgrens engagemang och opinionsbildande arbete. Ett arbete som fortsatte tills hon närmade sig 90 år.

#ingenlitenlort är en utställning med rum för att diskutera och interagera kring att göra sin röst hörd. En pedagogisk utställning för stora som små samhällsmedborgare som innehåller allt från ord, texter, brev, inlägg, citat och barnkonventionens artiklar till filmer, interaktiva inslag, ljud och bilder. Astrid Lindgren använde ordet, det är det centrala i utställningen. Syftet med #ingenlitenlort är att lyfta frågor som hur det demokratiska samtalet ser ut i dag när till och med våra egna politiker har svårt att bilda regering? Hur gör du din röst hörd i åsiktsbrus och digitalt skrikande online på mobiler och datorer? Hur blir du en modigare människa? Kan ord ge makt? Varför får vissa ord betydelse medan andra försvinner? Var diskuteras viktiga ord i dag? Finns det något som skulle göra att du höjer din röst?

Utställningen är producerad av Astrid Lindgrens Näs på uppdrag av Stiftelsen för bevarandet av Astrid Lindgrens gärning. Huvudfinansiär är Svenska Postkodstiftelsen. Producent är Annmari Kastrup, Actit Kommunikation. Utställningen står på Dunkers Kulturhus i Helsingborg från 16 februari till 28 april 2019.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop